تعزیه؛ سنت ماندگار روستای دره‌در رفسنجان

  • شناسه خبر: 5776
تعزیه؛ سنت ماندگار روستای دره‌در رفسنجان

آیین تعزیه سنتی ماندگار از سال‌های دور در روستای دره‌در رفسنجان است که همزمان با 21 ماه مبارک رمضان اجرا می‌شود. به گزارش روراستی به نقل از خبرگزاری فارس از رفسنجان، روستای زیبای دره‌در از توابع شهرستان رفسنجان در فاصله 42 کیلومتری شهر رفسنجان واقع شده و مردم این روستا از دیرباز به میهمان‌نوازی معروف […]

آیین تعزیه سنتی ماندگار از سال‌های دور در روستای دره‌در رفسنجان است که همزمان با 21 ماه مبارک رمضان اجرا می‌شود.

خبرگزاری فارس: تعزیه؛ سنت ماندگار روستای دره‌در رفسنجان

به گزارش روراستی به نقل از خبرگزاری فارس از رفسنجان، روستای زیبای دره‌در از توابع شهرستان رفسنجان در فاصله 42 کیلومتری شهر رفسنجان واقع شده و مردم این روستا از دیرباز به میهمان‌نوازی معروف هستند.

درختان چنار سر به فلک کشیده، باغ‌های میوه و آبی که از تنگل به سمت روستا در جریان است شور و شکوهی زیبا در این روستا به وجود آورده است.

روستای دره‌در منطقه کوهستانی بسیار خوش آب و هوایی است که سه امامزاده شاهزاده علی‌اصغر، بی‌بی صفیه و امامزاده عبدالله نورانیتی خاص به این روستا بخشیده‌اند.

درخت چنار 500 ساله در روستای دره‌در

محمد تقی‌زاده، دهیار روستای دره‌در رفسنجان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: جمعیت روستای دره‌در بر اساس آخرین سرشماری 730 نفر است که 221 خانوار این جمعیت را شامل می‌شود.

وی تصریح کرد: مردان و زنان روستای دره‌در از زمان‌های قدیم به کار قالیبافی مشغول بوده‌اند و این هنر به گونه‌ای از کودکی در خون آنها است، خانه‌های قدیمی با نهرهای آبی که از وسط آن می‌گذرد، شکوهی خاص می‌آفریند.

تقی‌زاده بیان داشت: تنگل دره‌در مکانی معروف و پر از درختان سر به فلک کشیده است که سایه آن تفرجگاه خوبی برای مسافران است و اطراف تنگل نیز مکانی مناسب برای گردشگران است.

وی بیان کرد: عمارت نیک‌نفس یکی از خانه‌های تاریخی مربوط به دوران قاجاریه در روستا واقع شده  و فضاهایی که این بنا در آن قرار گرفته ،کاملاً باز و باغ‌های میوه اطراف آن زیبایی خاصی به آن بخشیده است و اتاق‌های زیبای این عمارت در اطراف یک راهرو قرار گرفته‌اند.

دهیار روستای دره‌در رفسنجان درخت کهنسال چنار با قدمتی 500 ساله را از دیگر جاذبه‌های دیدنی روستای دره‌در عنوان کرد.

برپایی آیین تعزیه علی (ع) در روز 21 ماه رمضان

تقی‌زاده خاطرنشان کرد: مردم روستای دره‌در در ماه‌های محرم و صفر و همچنین ایام شهادت مولای متقیان مراسم ویژه‌ای دارند و تعزیه‌خوانی یکی از این مراسم در روستا است.

دهیار روستای دره‌در رفسنجان تصریح کرد: کودکان در ماه مبارک رمضان شب‌ها به درب منازل برای سنت «ماه رمضانی» می‌روند و هر کس نذری داشته باشد به آنها می‌دهد.

وی ادامه داد: شب شهادت امام علی (ع) نیز مردم روستا همچون دیگر شب‌های قدر ضمن احیا به عزاداری می‌پردازند و روز 21 ماه رمضان آیین قنبر علی در امامزاده عبدالله آغاز می‌شود.

تقی‌زاده بیان داشت: در این آیین یک نفر به نقش قنبر غلام امام علی (ع) خود را ملبس می‌کند و با کشکول و لباس درویشی  برای شهادت حضرت علی (ع) به ذکر مصیبت می‌پردازد.

وی خاطرنشان کرد: این آیین از سال‌ها پیش در این روستا مرسوم بوده و مردم روز شهادت حضرت علی (ع) برای برپایی آن در محل امامزاده عبدالله حاضر می‌شوند.

تقی‌زاده گفت: در این آیین نه‌تنها مردم روستا بلکه عده زیادی از روستاهای دیگر حضور به هم می‌رسانند و در مراسم عزای مولای متقیان حضرت علی (ع) شرکت می‌کنند.

وی شرکت در نماز جماعت ظهر و عصر 21 ماه رمضان را پایان‌بخش آیین تعزیه در این روستا عنوان کرد.

 

برچسب ها:
امازاده عبدالله تعزیه دره در رفسنجان روراستی
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :