آیا رعایت نشدن حقوق مصرف‌کننده در رفسنجان عمدی است؟

  • شناسه خبر: 42025
آیا رعایت نشدن حقوق مصرف‌کننده در رفسنجان عمدی است؟

اگرچه تزریق ناامیدی به بازار منع است، اما همه ما به نوعی مصرف‌کننده هستیم و در پیچ و خم بازار آشفته قیمت‌ها قدم می‌زنیم اما چاره چیست و چه باید کرد که هم تولیدکننده متضرر نشود و هم مصرف کننده با قیمتی متعادل و نه چندین برابر قبل بتواند کالا و مواد مصرفی خود را تهیه کند.

اگرچه تزریق ناامیدی به بازار منع است، اما همه ما به نوعی مصرف‌کننده هستیم و در پیچ و خم بازار آشفته قیمت‌ها قدم می‌زنیم اما چاره چیست و چه باید کرد که هم تولیدکننده متضرر نشود و هم مصرف کننده با قیمتی متعادل و نه چندین برابر قبل بتواند کالا و مواد مصرفی خود را تهیه کند،تا حقوق مصرف کننده تامین شود؟

به گزارش “روراستی” جهش قیمت‌ها این روزها در بازار به قدری زیاد است که صدایش گوش فلک را کر کرده است و بی سابقگی به یکباره در این افزایش‌ها موجب شده قدرت خرید مردم پایین بیاید و از طرفی تولیدکنندگان مواد خام دامی همچون شیر، گوشت قرمز و گوشت مرغ هم با افزایش نهاده‌ها مجبور شدند بازار را کمی برای مصرف‌کننده سخت کنند و شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم.

در جلسه ستاد تنظیم بازار با نگاهی بر افزایش قیمت این نهاده‌ها از جمله علوفه، دانه ذرت، سویا و… متوجه می‌شویم تولیدکننده چاره‌ای ندارد قیمت را افزایش دهد اما در این میان با عدم حمایتی که از تولیدکننده می‌شود چوبش را مصرف‌کنندگان می‌خورند و مجبور هستند کالا را با افزایش چندین درصدی نسبت به قبل تهیه کنند و بعضا خانواده‌های پرجمعیت از خرید کالای مورد نیاز خود صرف‌نظر می‌کنند.

اگرچه تزریق ناامیدی به بازار این روزها منع است، اما همه ما به نوعی مصرف‌کننده هستیم و در پیچ و خم بازار آشفته قدم می‌زنیم و از حقایق خبر داریم اما چاره چیست چه باید کرد که هم تولیدکننده متضرر نشود هم مصرف کننده با قیمتی متعادل و نه چندین برابر قبل بتواند مواد مصرفی خود را تهیه کند.

علی آرمان معاون عمران و برنامه‌ریزی فرمانداری در جلسه ستاد تنظیم بازار رفسنجان اظهار داشت: با توجه به اوضاع اقتصادی خاصی که در کشور و به تبع آن در شهرستان ما حاکم هست باید کنترل بازار را در دست بگیریم تا سوءاستفاده از این اوضاع صورت نگیرد.

وی بیان داشت: در رفسنجان تخلف در زمینه کالای اساسی حداقل است اما باز هم کنترل باید باشد تا اوضاع نابسامان نشود.

افزایش نهاده‌های دامی و آشفتگی این بازار تابع نرخ دلار است

حسین رضایی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان نیز در این جلسه افزایش قیمت شیر را یادآور شد و افزود: بر اساس نرخی که دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار کشور ارائه کرده باید هر کیلوگرم شیر با نرخ یک هزار و ۵۷۰ تومان به کارخانه عرضه شود.

وی ادامه داد: هزینه تولید هر یک لیتر شیر در اردیبهشت ماه امسال یک‌هزار و ۲۰۰ تومان شده چون قیمت سویا و ذرت افزایش داشته و این افزایش قیمت تابع مسائل نرخ دلار شده و آشفتگی در این بازار به وجود آمده است اما ثباتی پیدا می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان تصریح کرد: اگر قیمت شیر افزایش پیدا کند قیمت علوفه(بیده) افزایش خواهد یافت بنابراین پیشنهاد دادیم گاوداران گاوهایی که بازده کمی دارند حذف کنند و روی راندمان بیشتر کار شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ۵ تن و ۲۰۰ گرم سهمیه گوشت گرم شهرستان را جذب کردیم و هر کیلو ۳۵ هزار تومان به فروش رفت، اضافه کرد: در صدد عرضه گوشت منجمد به بازار هستیم.

رضایی عنوان کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلو مرغ گرم در رفسنجان ۱۰ هزار و ۷۰ تومان است که این افزایش قیمت نشأت گرفته از استان‌های همجوار است هزینه تولید هر کیلو مرغ زنده ۶ هزار و ۲۰۰ تومان است که مرغداران روی هر کیلو مرغ زنده حدود ۴۰۰ تومان سود دارند.

وی همچنین گفت: ۳۴۳ هزار قطعه جوجه‌ریزی که در تیرماه انجام شده شهریور عرضه خواهد شد و کمبودی در مورد مرغ در شهرستان نداریم.

اما نکته قابل توجهی که در این جلسه مطرح شد آن هم واردات مرغ از شمال کشور با قیمت ۱۳ هزار تومان است.

هیچ مرغی بدون آنتی‌بیوتیک تولید نمی‌شود

محمود مقامی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان رفسنجان در این زمینه اظهار کرد: ما چیزی به عنوان مرغ سبز در کشور نداریم و مرغ ارگانیک به هیچ وجه در کشور تولید نمی‌شود هیچ مرغی بدون آنتی‌بیوتیک نیست و باید پیگیر موضوع مرغ‌های وارداتی از شمال کشور بود که چه کسی پشت این قضیه است و این مرغ با این قیمت در شهرستان توزیع می‌شود.

حسین رجبی رئیس شرکت تعاون روستایی شهرستان نیز در این جلسه با جانبداری از حق تولیدکنندگان به ویژه دام سنگین تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت نهاده‌ها نظیر جو، علوفه، بیده خشک، دارو همچنین نرخ حامل‌های انرژی از جمله آب، برق و گاز باید تولیدکنندگان حمایت شوند.

وی بیان داشت: اکثر گاوداران به دلیل عدم تأمین مواد یادشده گاو آبستن را می‌فروشند چون قدرت خرید علوفه ندارند.

کاهش ظرفیت تولید لاستیک رادیال به دلیل مشکل واردات قطعات

اما مشکل واردات قطعات از همان دسته مشکلاتی که همیشه دامن تولیدکننده را گرفته بحث دیگری بود که توسط سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان به این جلسه کشانده شد.

این بار مشکل واردات سیمی مطرح شد که در لاستیک‌های رادیال به کار برده می‌شود و این امر موجب شده کارخانه تولیدکننده این نوع لاستیک با مشکل مواجه شود.

حسن محمدی بیان کرد: با توجه به مشکل واردات این قطعات ظرفیت تولید لاستیک رادیال در کشور پایین آمده تنها کارخانه‌ای که لاستیک رادیال تولید می‌کند بارز است و سیمی که در این لاستیک به کار برده می‌شود وارداتی است بنابراین این نوع لاستیک سهمیه‌بندی است.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه لاستیک نخی مشکل کمتر است و می‌توانیم تقاضای بازار را تأمین کنیم.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت در مورد مرغ‌های وارداتی از شمال تأکید کرد: اگر این نوع مرغ با تولیدات شهرستان از لحاظ کیفی تفاوتی نداشته باشد عامل توزیع آن مشمول جریمه است.

محمدی همچنین از افزایش سهمیه گوشت گرم با نرخ ۳۵ هزار تومان برای شهرستان خبر داد.

انتهای پیام/بمی نژاد

برچسب ها:
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • شهروند

    مرغ های سبز اگر تقلبی هستند پس چه جور مجوز تولید و توزیع و مهر تایید صنایع و بهداشت روی آنها خورده است؟؟؟/ چرا جمع آوری نمی شوند؟؟؟