از وجود ۱۰ هزار سگ ولگرد تا هزینه ۴۰ میلیارد تومانی برای خرید واکسن هاری

  • شناسه خبر: 41992
از وجود ۱۰ هزار سگ ولگرد تا هزینه ۴۰ میلیارد تومانی برای خرید واکسن هاری

در نخستین جلسه بررسی حیوانات ناقل بیماری در سطح شهرستان رفسنجان آمار تأمل برانگیزی از حیوان‌گزیدگی ارائه شد از جمله اینکه در دنیا حیوان‌گزیدگی به ازای هر یک‌هزار نفر جمعیت ۱٫۴، در ایران ۱٫۸ نفر و در رفسنجان ۴٫۵ مورد است.

در نخستین جلسه بررسی حیوانات ناقل بیماری در سطح شهرستان رفسنجان آمار تأمل برانگیزی از حیوان‌گزیدگی ارائه شد از جمله اینکه در دنیا حیوان‌گزیدگی به ازای هر یک‌هزار نفر جمعیت ۱٫۴، در ایران ۱٫۸ نفر و در رفسنجان ۴٫۵ مورد است.

به گزارش “روراستی” این شهرستان معضلات زیادی در زمینه‌های اجتماعی دارد که وجود سگ‌های ولگرد یکی از بزرگترین معضلاتی است که دامنگیر مردم این شهرستان شده و البته تلفات جانی زیادی هم در این راستا متحمل شده و می‌شود.

پس از انتشار چندین خبر از این معضل بزرگ در رسانه‌ها منتشر شد بالاخره مسؤولان امر تصمیم به برگزاری اولین جلسه در سال جاری با عنوان «اولین جلسه بررسی حیوانات ناقل بیماری در سطح شهرستان» گرفتند و نمایندگان علوم‌پزشکی در این جلسه به طور جدی وارد شدند.

پروین نخعی معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی شهرستان رفسنجان با اشاره به آماری از حیوان‌گزیدگی در رفسنجان و مقایسه آن با دنیا و کشور اظهار داشت: سال ۹۴ تعداد یک‌هزار و  ۱۵۰ مورد، سال ۹۵ تعداد یک‌هزار و ۲۵۸ مورد و سال ۹۶ تعداد یک‌هزار و ۳۸۳ نفر به مراکز بهداشتی مراجعه کردند و واکسن دریافت کردند.

وی ادامه داد: در چهار ماه اول سال ۹۷ هم تعداد ۵۸۲ نفر که دچار حیوان‌گزیدگی شده بودند واکسن دریافت کردند و سیر افزایشی را در حال سپری کردن داریم.

نخعی با بیان این مطلب که در دنیا حیوان‌گزیدگی به ازای هر یک‌هزار نفر جمعیت ۱٫۴، در ایران ۱٫۸ نفر است، افزود: در رفسنجان به ازای هر یک‌هزار نفر جمعیت ۴٫۵ مورد حیوان‌گزیدگی داریم که ۲٫۵ برابر این آمار و برای مقابله با این موضوع کار جهادی لازم است.

وی با توضیح نحوه زاد و ولد و تکثیر سگ‌ها بیان کرد: سگ‌ها از زمانی که به دنیا می‌آیند ۶ ماه بعد قدرت باروری پیدا می‌کنند و دو ماه دوره هر بارداری‌شان است که در هر بارداری ۶ تا ۸ توله به دنیا می‌آورند یعنی هر سگ در هر هشت ماه به ۷ یا ۸ سگ دیگر تبدیل می‌شود.

نخعی بر اساس پروژه‌هایی که در دنیا اجرا می‌شود گفت: کار برای ساماندهی سگ‌ها باید هماهنگ و همزمان انجام شود تا نتیجه بدهد.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان عنوان کرد: مشکلات جمعیت سگ‌های ولگرد در شهرستان رفسنجان خیلی خیلی بیشتر از آن است که طبق پروژه فعلی شهرداری که زنده‌گیری و عقیم‌سازی انجام می‌شود اما جمعیت کمی را تاکنون شامل شده، پیش برویم.

وی اضافه کرد: طبق پروژه در کل دنیا باید ۷۰ درصد سگ‌ها طی دو هفته جمع‌آوری شوند و اگر توانستیم در این مدت ۷۰ درصد را جمع‌آوری کنیم، ۳۰ درصد باقیمانده را باید در ۶ ماه جمع‌آوری کنیم در این صورت موفق عمل کردیم.

وی اظهار کرد: اگر در غیر از این زمان کار انجام شده به معنی اتلاف وقت و هزینه تلقی می‌شود بنابراین باید همه با هم کار ضربتی شروع کنیم.

نخعی با بیان اینکه سه اقدام اساسی برای این پروژه جهانی باید صورت گیرد و علاوه بر جمع‌آوری شناسنامه‌دار کردن سگ‌های صاحبدار نیاز است، گفت: بخشداران به شکلی اعلام کنند که همه صاحبان سگ‌ها نسبت به شناسنامه‌دار کردن سگ‌های خود اقدام کنند.

۴۰ میلیارد تومان برای خرید واکسن هاری هزینه شد

وی با یادآوری مرگ مرد ۵۸ ساله که ابتدای امسال در اثر حیوان‌گزیدگی فوت کرد، تصریح کرد: در حال حاضر دو مورد بدحال در اثر حیوان‌گزیدگی داریم ویروس به شکلی بالا رفته که به جمعیت حیوانات اهلی هم منتقل می‌شود.

نخعی عنوان کرد: سال گذشته ۴۰ میلیارد تومان برای خرید واکسن هاری هزینه شده است.

نخعی در ادامه مواردی که برای انجام پروژه ساماندهی سگ‌های ولگرد که در دنیا انجام می‌شود مدیریت پسماند را ذکر کرد و افزود: اگر این مورد انجام شود جلوی تجمع سگ‌های ولگرد را می‌توانیم بگیریم.

وی با بیان این موضوع که مسؤولیت ما در قبال انسان‌ها خیلی بیشتر از حیوانات است، بیان کرد: در خوشبینانه‌ترین حالت ۱۰ هزار سگ ولگرد در شهرستان داریم ضمن اینکه امسال از ۳ مورد مرگ در کشور یک مورد در رفسنجان رخ داده که نشان از حاد بودن مسأله دارد.

حیات وحش در خطر است

در ادامه نژادقادری مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی شهرستان رفسنجان هم به آلودگی خیلی بالای حیوانات در رفسنجان اشاره کرد که منجر به آلودگی سگ‌های خانگی می‌شود و اظهار کرد: با توجه به اینکه سگ‌های ولگرد بیابان‌ها رو به افزایش است حیات وحش ما هم با وجود آلودگی‌ها در خطر است.

محمد مختاری معاون خدمات شهری شهرداری رفسنجان نیز در این جلسه ضمن توضیح زنده‌گیری و تشکیل پرونده و عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد اظهار داشت: بحث سگ‌های ولگرد موضوعی است که همه درگیر آن هستند و با هماهنگی بین بخشداری‌ها و شهرداری‌های شهرستان کار نتیجه می‌دهد.

جمع‌آوری بیش ۵۰۰ قلاده سگ ولگرد برای ساماندهی

معاون خدمات شهری شهرداری رفسنجان بیان کرد: زمینی به مساحت یک‌هزار و ۶۰۰ متر برای ساماندهی سگ‌های ولگرد آماده شده و در یک سوله کار عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد و غربالگری آن‌ها انجام می‌شود، سگ‌هایی که بیمار باشند مورد معالجه قرار می‌گیرند و سگ‌هایی که بیماری صعب‌العلاج داشته باشند به صورت مرگ آرام معدوم می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بالای ۵۰۰ قلاده سگ جمع‌آوری و ساماندهی شده و مکانی که برای ساماندهی این سگ‌ها فراهم شده امکان توسعه دارد.

علی محمدی‌بهجت بخشدار فردوس ادامه داد: اگر چه سگ‌ها عقیم‌سازی و قلاده‌دار می‌شوند اما به هر حال رعب و وحشتی که ایجاد می‌کنند در جای خود باقیست ضمن اینکه زنده‌گیری هم خطرناک است.

علی آرمان معاون عمران و برنامه‌ریزی فرمانداری رفسنجان در این جلسه عنوان کرد: تا پایان مرداد صاحبان سگ‌های خانگی نسبت به دریافت واکسن هاری و شناسنامه‌دار کردن سگ‌های خود اقدام کنند و در غیر این صورت سگ‌ها جمع‌آوری می‌شود.

انتهای پیام/بمی نژاد

برچسب ها:
رفسنجان سگ های ولگرد هاری واکسن
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • علی

    من با سند و دلیل میتونم تمام گفته های معاون دانشگاه رو ببرم زیر سوال. متاسفانه هیچ کدوم از این صحبت ها علمی نیستن و ایشون صاحبنظر هم نیستن

    شهروند

    خب سند و دلیل تون را بیاورید... به نظر من و هر کسی که حتی سواد هم نداره ولی نوع زاد و ولد سگ و تعدادش رو دیده ، صحبتهای خانم نخعی کاملا درسته و همین الان اگر به مناطقی از شهر مثل محله اطراف پارک جوان برویم اینقدر سگ ولگرد و توله هاشون زیادند که اصلا نتیجه کار شهرداری به چشم نمیاد... باید برای علاج مشکل کار ضربتی انجام و حداقل ۷۰ درصد سگها از سطح شهر و حومه جمع آوری شود....وگرنه این کاری هم که انجام می شود جز اتلاف منابع و زمان نتیجه ای ندارد...