ممنوعیت واردات مواد اولیه برابر با تعطیلی تولید/حال ناخوش صنعتگران رفسنجانی

  • شناسه خبر: 41504
ممنوعیت واردات مواد اولیه برابر با تعطیلی تولید/حال ناخوش صنعتگران رفسنجانی

جلسه بررسی مشکلات صنعتگران رفسنجان با حضور معاون وزیر صنعت برگزار و صنعتگران و تولیدکنندگان مشکلات خود اعم از مالیات‌های سنگین، عدم تأمین مواد اولیه و… را مطرح کردند و این مشکلات را عاملی دانستند که به زودی کارخانه‌شان رو به تعطیلی خواهد رفت.

جلسه بررسی مشکلات صنعتگران رفسنجان با حضور معاون وزیر صنعت برگزار و صنعتگران و تولیدکنندگان مشکلات خود اعم از مالیات‌های سنگین، عدم تأمین مواد اولیه و… را مطرح کردند و این مشکلات را عاملی دانستند که به زودی کارخانه‌شان رو به تعطیلی خواهد رفت.

به گزارش ” روراستی” جلسه بررسی مشکلات صنعتگران رفسنجان با حضور کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران و جمعی از مسؤولان استان و شهرستان رفسنجان برگزار و صنعتگران و تولیدکنندگان مشکلات خود اعم از مالیات‌های سنگین، عدم تأمین مواد اولیه و… را مطرح کردند و این مشکلات را عاملی دانستند که به زودی کارخانه‌شان رو به تعطیلی خواهد رفت.

علی احسان یکی از تولیدکنندگان این شهرستان است که سال‌هاست در کارخانه اروندچرخ رینگ آلومینیومی تولید می‌کند و با توسعه این کارخانه ۵۰۰ نفر مشغول به کار شده‌اند.

اما او این روزها حال و روز خوشی ندارد و از مشکل بزرگی سخن گفت.

احسان اظهار داشت: مجموعه اروندچرخ جزء اولین رینگ‌سازهای آلومینیومی در کشور است و فراز و نشیب‌های زیادی پشت سر گذاشته، توانستیم تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کنیم و شاید اولین واحدی بودیم که طرح را توسعه دادیم و ۱۳۰ نیرو را به ۵۰۰ نفر رساندیم.

وی با اشاره به اینکه اما بانک‌ها هم به وعده‌های خود عمل نکردند، افزود: مشکل واحدهای ذینفع پیش روی ما بود که اروندچرخ سه، چهار کارخانه بودند و وامی مصوب کردند اما الان می‌گویند چون مشکل واحد ذیفنع دارید برآورده نمی‌شود، اعتباری هم که داشتیم خرج طرح توسعه شد.

مدیرعامل شرکت اروندچرخ رفسنجان خاطرنشان کرد: ایران یک کشور خودروسازی است و قطعات خودرو بعد از صنعت مواد غذایی پررونق‌ترین واحدهای تولیدی صنعتی هستند.

وی ادامه داد: توانستیم در ورود پژو، سیتروئن و رنو موفق شویم استانداردها را پشت سر بگذاریم.

احسان خاطرنشان کرد: چند مشکل بزرگ پیش رو داریم و آن هم واردات رینگ است، یک واحد در منطقه ویژه اقتصادی خرمشهر موافقت اصولی می‌گیرد، ۲ هزا متر سوله می‌زند و ۲۰۰ کانتینر رینگ وارد می‌کند.

**ممنوعیت ورود شمش آلومینیوم اروندچرخ را تعطیل و ۵۰۰ کارگر بیکار می‌شوند

وی با بیان اینکه ما تنها مرجع آزمایشگاه همکار در زمینه رینگ در ایران هستیم و از سال ۸۲ فعالیت می‌کنیم، تصریح کرد: یک قطعه رینگ که وارد می‌شود داخل کشور تست نشده است.

احسان خاطرنشان کرد: خبر بسیار بدی که شنیدیم ممنوعیت ورود شمش آلومینیوم و آزاد شدن ورود رینگ به کشور است.

این تولیدکننده اظهار کرد: هر کس شمش وارد می‌کند می‌خواهد ارزش افزوده‌ای ایجاد کند یا در صنعت ظروف یا کارهای دیگر مانند رینگ‌سازی استفاده کند اما واردات آلومینیوم ممنوع شد این جمله بدن آدم را می‌لرزاند می خواهند این چند تا کارخانه هم تعطیل شود و کارگران بیکار شوند.

وی ابراز داشت: دست اندرکاران این مملکت بگویند چرا این اتفاقات در کشور می‌افتد در این شهر مجتمع صنعتی تعطیل شد، حدود ۹ هزار کارگر بیکار شدند این هم وضع کشاورزی است، شهروند ایرانی چه سهمی از این کشور دارد، چرا بی مسؤولیتی می‌شود که این وضعیت پیش آید اگر اروندچرخ تعطیل شود، ۵۰۰ کارگر بیکار می‌شوند و خانواده‌هایشان از نان‌خوردن می‌افتند.

اما رنجبر نماینده کارخانه فروکروم هم از مشکلات این کارخانه گفت.

**مزایای مناطق ویژه در حال از بین رفتن است

وی اظهار داشت: بنای پروژه در منطقه ویژه به خاطر استفاده از مزایا بود که امسال این مزایا در حال از بین رفتن است و وقتی که اقدام به ثبت سفارش می‌شود و اقدام به عوارض کمرگی می‌شود که ۸۰ درصد این مزایا را از بین می‌برد.

رنجبر با اشاره به این موضوع که مواد اولیه ما کرومیت است و آن را از خارج تهیه می‌کنیم و جواز تأسیس گرفتیم، تصریح کرد: الان با وجود ممنوعیت ورود کرومیت در کشور چگونه می‌توانیم کرومیت را تأمین کنیم و مجوزی که وزارت صنایع به ما داده چگونه در ابتدای بهره‌براری ممنوع می‌شود.

وی با بیان اینکه در فاز اول ظرفیت تولید ۶۰ هزار تن داریم و کنسانتره ما به بندرعباس رسیده می‌خواهیم ترخیص کنیم که کوره‌های دو و سوم را روشن کنیم.

رنجبر عنوان کرد: پروژه ۲۰۰ هزار تنی است و طرح‌های طرح توسعه انجام شده اما به دلیل مشکلات موجود آغاز نکردیم بار من در بندرعباس مانده بانک مرکزی یورو نمی‌دهد که ال سی آزاد کنیم مدت زیادی خسارت انبار می‌دهیم و نمی‌توانیم کوره‌هایمان را روشن کنیم.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که پیش‌بینی خط کردیم بر اساس شرایط منطقه ویژه بوده اما امروز شرایط مناطق ویژه تغییر کرده و کار برای ما سخت شده است.

انتهای پیام/بمی نژاد

برچسب ها:
رفسنجان صنعتگران مواداولیه واردات
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :