«آنسی» اولین سامانه تاکسی اینترنتی در رفسنجان

  • شناسه خبر: 41456
«آنسی» اولین سامانه تاکسی اینترنتی در رفسنجان

دیگر نیازی نیست که مسافر برای پیدا کردن تاکسی  وقت بگذارد تا به آژانس مراجعه کند یا مسیری طی کند تا به ایستگاه و مسیر تاکسی خور شهر برسد و باز هم مدتی صبر کند که تاکسی از راه برسد کافیست در هر نقطه شهر، نرم افزار خود را باز کرده و درخواست تاکسی دهد .

دیگر نیازی نیست که مسافر برای پیدا کردن تاکسی وقت بگذارد تا به آژانس مراجعه کند یا مسیری طی کند تا به ایستگاه و مسیر تاکسی خور شهر برسد و باز هم مدتی صبر کند تا تاکسی از راه برسد کافیست در هر نقطه شهر نرم افزار خود را باز کرده و درخواست تاکسی دهد.

اگر در رفسنجان زندگی می کنید حتما مدتی است نام آنسی را شنیده یا برای یکبار هم که شده از سرویس آن استفاده کرده اید. آنسی حدود دو هفته است که سفرهای روزانه شهروندان را شیرین تر کرده و در پی این است که بستر مناسبی برای این زمینه تعریف کند..
کمی خودتان را معرفی میکنید و اینکه چرا قدم در این مسیر گذاشتید؟
شرکت آنسی یا همان گروه نرم افزاری آنی سرور (سهامی خاص) ، شامل جمعی از متخصصین و برنامه نویسان بومی شهرستانه که به مدت ۱۰ سال سابقه اجرای پروژه های تحت ویندوز ، وب واپلیکیشن را در سراسر کشور دارد.
با توجه به ارتباطات این تیم با همکاران در کلان شهرها ، و صحبت از اینکه اسنپ چند سال است در حال ارائه این خدمت در شهر تهران و کلان شهرهای دیگر است و بسیاری از شهر ها و استان های کشور ، به پیروی از آن در شهر یا استان خویش ، این امکان را ارائه داده اند ،تصمیم گرفتیم تا حیطه کاری خود را گسترش دهیم و با شعار اینکه زیبا زیستن حق همه است علی الخصوص شهری که در آن اقامت داریم ، اقدام به راه اندازی تیم تخصصی برنامه نویسی و پشت صحنه سامانه هوشمند درخواست خودرو نماید.
آنسی ، اولین سامانه تاکسی اینترنتی در رفسنجان است که پروژه برنامه نویسی آن به مدت ۲۰ ماه زمان برده و تعداد ۵ نفر از متخصصان بومی بر روی آن کار کرده اند و در این مدت شروع به کار به ۱۵ نفر افزایش یافته اند .
هدف از ایجاد شرکت آنسی این است که کمکی در جهت مدرنیته کردن سیستم حمل و نقل شهرستان کند و در کنار آن به راننده تاکسی‌های شهر و آژانس ها ، برای مقابله با روشهای درخواست تاکسی به صورت سنتی و تلفنی فرصتی برای رشد کسب و کارشان بدهد و در این راستا فضایی جهت کارآفرینی برای چه در قسمت پشتیبانی و برنامه نویسی این نرم افزار چه جذب سفیران جوان جویای کار فراهم نماید
استارتاپ آنسی در عید فطر ۹۷ به‌طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرده و مدتی است در سراسر شهرستان شاهد حضور تاکسی های اینترنتی هستیم.
آنسی با مجوز رسمی کشوری کارمی‌کند و به کاربران خود فرصت خواهد داد آزادانه از خدمات سفر استفاده کنند..
چگونه میتوانیم آنسی را داشته باشیم و چگونه کار میکند ؟
ساز و کار آن تا حدود زیادی شبیه به اسنپ است؛ یعنی راننده و مسافر از طریق نرم افزاری که آنسی برایشان فراهم کرده با یکدیگر ارتباط دارند. مسافر درخواست سرویس برای رفتن از نقطه ای به نقطه دیگر را می کند و سفیران آنسی، برحسب موقعیت مکانی اش به این درخواست پاسخ می دهد.
دیگر نیازی نیست که مسافر ، برای پیدا کردن تاکسی ، وقت بگذارد تا به آژانس مراجعه کند یا مسیری طی کند تا به ایستگاه و مسیر تاکسی خور شهر برسد وبازهم مدتی صبر کند تا تاکسی از راه برسد .کافیست در هر نقطه شهر ، نرم افزار خود را باز کرده و درخواست تاکسی دهد .
برای دریافت نسخه های نرم افزار ، همشهریان میتوانند با توجه به نسخه ای که نیاز دارند (مسافر یا راننده ) ، آن را از کافه بازار یا گوگل پلی دانلود و نصب کنند یا با ارسال عدد ۱ به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۳۴۳۴۳۳۱۸۰۱ لینک نرم افزار مسافر و با ارسال عدد ۲ به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۳۴۳۴۳۳۱۸۰۱ لینک نرم افزار راننده برایشان ارسال گردد .

نرم افزار مسافر نرم افزار راننده

آیا با ورود نرم افزارهای تاکسی اینترنتی آژانسها و سازمان تاکسی رانی ضرر خواهند کرد ؟
حمل و نقل از جمله‌ صنعت‌هایی است که به سرعت دستخوش بزرگترین تغییرات می‌شود. از ماشین‌های خودران گرفته تا هایپرلوپ و شرکت‌های مختلف در روش‌های جدیدی برای انتقال و جا به جایی انسان‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. برای اینکه در این دنیای متحول شده ، بیکار نباشید باید خود را با مدرنیته کردن همراه کنید تا همراه با این تغییرات ، شما نیز جایگاه خود را تغییر دهید و راه کسب و کاری در شان خود برای خود بیابید.
آنسی فرصتی فراهم کرده تا توسط متخصصان بومی شهرستان ، این تغییر و تحولات صورت گیرد تا شرکت های ثالث به شهرستان ورود نکنند که نه آژانس های شهر و نه تاکسی های زرد هیچگونه ضرری نکنند.
برای ایجاد این مهم ، شرکت آنسی ابتدا وارد تعامل با مدیران سازمان حمل و نقل شهری شدند تا این خدمت را به صورت پایاپا ارائه دهیم ولی این همبستگی راه به جایی نبرد و در نهایت این جلسات باعث شد این تیم از سوی این سازمان ، تهدید شده و خاطی محسوب شود و از ما خواسته شد تا روند کار را متوقف کنیم.
اما از آنجایی که سامانه های حمل و نقل هوشمند ، جزو کسب و کارهای مجازی میباشند ، با پیگیری های مرتب ، تمامی مجوز های کاری این سامانه از اتحادیه کسب و کارهای مجازی کشوری کسب گردید و اکنون تمامی سفیران آنسی تحت این مجوز به راحتی میتوانند کار کنند و هیچ گونه نیازی به مجوزهای سازمان تاکسی رانی ندارند .
آنسی باز هم برای نشان دادن حسن نیت خود با نماینده تاکسی بیسیم ۱۸۲۸ ، قرارداد نمایندگی اجرا کرد تا تاکسی های زرد با خیالی آسوده در این سامانه همکاری کنند.
شرکت‌های تاکسیرانی و آژانس ها در شهرستان ها ،زمانی از حضور تاکسی های آنلاین ضرر می‌کنند که ، خود را با برنامه های روز دنیا مجهز نکند و همچنان به هاشیه سازی در مورد آنها بپردازند ، چرا که همشهریان به زودی متوجه این تفاوت ها و این هاشیه ها میشوند و راهی را انتخاب میکنند که برایشان مقرون به صرفه تر و در عین حال ساده تر باشد.

در مورد نحوه محاسبه قیمت ها برای ما بگویید؟
در محاسبه قیمت سه فاکتور در نظر گرفته می شود: کیلومتر ، مشخصات ترافیکی و زمان
این نوع محسابه به طور خودکار توسط سیستم و بر اساس الگوریتم های محاسبه آنلاین صورت میگیرد و همان لحظه اول به مسافر و راننده در نرم افزار اعلام میشود . البته در ساعت های ترافیک ، مکان های شلوغ و شب ها ، ضریبی روی قیمت ها اضافه یا کسر می شود..الگوریتم قیمت گذاری ما داینامیک است و دائما بهینه سازی می شود و همیشه هم این فاکتورها در آن دخیل نیستند.

نحوه پرداخت هزینه ، توسط مسافر به دو صورت نقدی یا کارت اعتباری صورت میگیرد .
در صورت نقدی ، مسافر تمام هزینه رو نقدی به راننده پرداخت میکند و شرکت کمیسیون خود را از کیف پول راننده کسر میکند و در صورت پرداخت اعتباری ،مبلغ کرایه از کیف پول مسافر به درگاه های پرداخت ملی واریز میشود که به صورت روزانه ، از سمت بانک به حساب راننده واریز میگردد .
در همین راستا از تمامی راننده ها خواسته شده تا شماره شبای خود را به دفتر مرکزی اعلام کنند تا در پرداخت صورت حساب ها اختلالی پیش نیاید و آنها هم به موقع مبلغ کارکرد خود دسترسی داشته باشند .
چرا قیمت های شما پایین است ؟؟
باید بگویم که علت آن مدل کسب و کار ماست. در سیستم سنتی و به طور مشخص آژانس ها، لازم است که صاحبان آژانس ملک تجاری، پارکینگ و غیره داشته باشند و راننده باید از یک مبدا خاص سرویس خود را به مقصد رسانده و بدون سوار کردن مسافر دیگر به آژانس برگردد و باز در صف قرار بگیرد تا برای مسافر بعدی نوبتش فرا برسد. این سیستم بازدهی پایینی دارد. از آنطرف در تاکسی های گردشی ، تاکسی ها دائما در حال چرخ زدن در خیابان برای پیدا کردن مسافر هستند ، یعنی مصرف سوخت و استهلاک بالا دارند و وقت شان به هدر می رود. ما اما با مدل کسب و کارمان توانسته ایم نزدیک ترین راننده را به نزدیک ترین مسافر متصل کنیم و راننده برای این فرایند اتصال نیاز به چرخیدن بیهوده ندارد. ما در واقع مناطقی که بالاترین درخواست مسافر دارند را به راننده ها اطلاع می دهیم. بنابراین کافیست در آن مناطق مستقر شوند و خودروی خود را خاموش کنند تا درخواست برایشان صادر شود.
حالا که صحبت به تاکسی رانی ، علت اعتراضات اخیر این گروه از علیه آنسی چیست ؟
اول از همه باید توضیح دهم، بسیاری از رانندگانی که در سیستم ما فعالیت می کنند، پیشتر در سیستم های سنتی نظیر آژانس ها بوده اند و کسی آنها را مجبور نکرده که برای آنسی کار کنند. در واقع دلیل حضور آنها در سیستم ما رضایتمندی بیشترشان از ماست (از امکانات، نحوه فعالیت شان) و مهم ترینشان انعطاف پذیری بالایی است که از نظر مدیریت زمان برایشان فراهم کرده ایم. یعنی دست خودشان است که نیم ساعت کار کنند یا ده ساعت. ما همچنین درصد کمیسیون کمتری از این دوستان می گیریم و توانسته ایم با افزایش بازدهی این گروه، درآمدهایشان را بالا ببریم. یعنی لازم نیست بدون مسافر به مبدا خود باز گردند.
رانندگان قرار است از ابزارهای فناورانه استفاده کنند و مهارتشان در شهرشناسی این بار با فناوری مخلوط می‌شود و این ترکیب مطمئناً باب طبع بسیاری از مردم خواهد بود.
ما هم به‌عنوان یک کسب و کار مجازی ، تلاش کردیم تمام مجوزهای قانونی فعلی را که در حیطه کاری ما است، اخذ کنیم. مجوز نماد الکترونیک از صنعت معدن و تجارت، پروانه کسب مجازی از اتاق اصناف تهران و مجوز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور همه مجوزهای قانونی بودند که در حال‌حاضر برای کسب‌وکارهای اینچنینی تعریف شده است.
اما کسانی که در سیستم سنتی حوزه حمل‌ونقل فعالیت می‌کنند همچنان معتقدند در سیستم‌شان ،تاکسی‌های سبز و زرد و دیگری آژانس‌ها تنها مجاز به فعالیت هستند و شخصی ها باید از فیلترینگ آنها عبور کندد و در عین حال برای کار در این حیطه ، خود شرکت آنسی نیز باید مجوز از آنها بگیریم که با توجه به مجوز های ما این کاملا اشتباه است.
مدل کسب‌وکار ما هیچ شباهتی با سیستم سنتی ندارد، بنابراین جایگاهی نیز برای آن تعریف نشده و این طبیعی است که برخی‌ها واکنش‌های تندی نسبت به کسب‌وکار نوین نشان دهند. این مدل کسب‌وکار نه‌تنها در حوزه حمل‌ونقل ایجاد مزیت کرده، بلکه به محیط‌زیست، ترافیک و درآمد خانوارها نیز کمک می‌کند. منافع مصرف‌کننده در برنامه‌ریزی‌ها شرکت ما اولویت دارد، بنابراین فکر می‌کنم موفقیتی که اسنپ توانسته در مدت ۳سال کسب کنده ، آنسی و سایر تاکسی های اینترنتی هم میتوانند داشته باشند چرا که همه باید حضور تکنولوژی را در کشور حفظ کند به سرعت بخشی آن کمک کنند.
شاید برای نسل الان خنده دار باشد تا چند سال پیش ، “پیک”داشتن یک پیتزافروشی، چلوکبابی ، کله پزی و .. از مظاهر مدرن محسوب می شد، اما الان، به صورت آنلاین، در سایت هخای کله پزی، مغز و زبان و چشم را سفارش می دهید و هر ساعتی خواستید، داغ داغ، برایتان می آورند هر جا که خواستید و هیچکس نگفت چرا اینکار را میکنند و باید این شیوه کار از ما مجوز بگیرد یا تعطیل شود

کمی در مورد فرهنگ سازی، کلاس های آموزشی برای راننده ها برگزار شد برای ما توضیح دهید.
در ابتدای راه ، سعی کردیم واژه راننده را با سفیر جایگزین کنیم زیرا تمامی پرسنل سامانه آنسی ، سفیران ما در شهر هستن.
و جهت نحوه گزینش هم به شیوه زیر عمل میکنیم
گام اول این است که تمامی راننده ها باید به صورت حضوری با مدارک هویتی شان شامل گواهی نامه، کارت ملی، بیمه نامه، معاینه فنی برای خودروهای بالای سه سال و گواهی عدم سوء پیشینه به دفاتر ما مراجعه نمایند.
بعد از مراجعه خودروی آنها توسط کارشناس کنترل کیفی ما بازرسی می شود چرا که به نکات ریزی در بخش داخلی و بیرونی خودرو توجه می شود و بعد از تایید سالم بودن وسایل گرمایشی و سرمایشی (راننده های ما موظفند در فصول گرم سال کولر ماشین را روشن کنند)، راننده وارد فرایند گزینشی و آموزشی ما می شود.
در واقع حالا نوبت به خود شخص می رسد که مورد بررسی قرار بگیرد. نکات آموزشی، باید ها و نبایدها، آئین نامه انضباطی، نحوه رفتار با مسافر و کار با نرم افزار آنسی به آنها آموزش داده میشود .به این ترتیب راننده فعال می شود.
ما همچنین یک مرکز پشتیبانی ۲۴ ساعته داریم که راننده ها و مسافران می توانند سوالات خود در رابطه با آنسی را از این مرکز بپرسند. در یک ماه نخست ورود راننده ها به ناوگان ، تیم پشتیبانی با آنها تماس می گیرد و فرد را راهنمایی می کند که چطور عملکرد بهتری داشته باشد یا در بهترین حالت از او تقدیر می شود. ما یک کانال ویژه تلگرامی هم برای راننده ها داریم که محتواهای آموزشی مان را به صورت تصویری، ویدیویی و متنی در آن به اشتراک می گذاریم.
از طرفی یک فرایند کنترل کیفی به شیوه امتیاز دهی هم داریم که بعد از هر سفر مسافر امتیازی به راننده می دهد. رانندگانی که مجموع امتیازشان بین ۴ تا ۵ است اما در سفری امتیاز یک، دو یا سه را دریافت کرده اند به صورت موقت غیرفعال می شوند تا مراجعه حضوری به دفاتر داشته باشند؛ آن ها مجددا در بخش هایی که ضعف داشته اند آموزش می بینند و اگر موضوع جدی باشد کلا غیر فعال می شوند.
رنامه‌‌ای برای ورود به شهرهای دیگر دارید؟
بله قطعا قصد داریم که کار را به شهرهای دیگر نیز گسترش دهیم و جلساتی با نماینده های تعدادی از شهرستان های استان هم تشکیل شده اما زمان دقیق آن مشخص نیست. گسترش به شهرهای دیگر بستگی به نحوه‌ی پیشرفت پروژه در رفسنجان دارد. باید در رفسنجان به ثبات برسیم تا بعد از آن دانش را به شهرهای دیگر نیز منتقل کنیم.
در حال حاضر پوشش شهر رفسنجان چقدر است و چقدر از ظرفیت مورد نیاز برای رفسنجان را تامین کرده‌اید؟
ما در حال حاضر کل شهر رفسنجان را تحت پوشش داریم. اما تا انتهای تابستان باید ظرفیت تاکسی‌ها را به پنج برابر برسانیم تا خدمت دهی سریع تر صورت گیرد .

نجمه حمزه ای

برچسب ها:
انسی اینترنتی تاکسی رفسنجان