سرنوشت تلخی که برای کشاورزان رفسنجان رقم خورد

  • شناسه خبر: 41247
سرنوشت تلخی که برای کشاورزان رفسنجان رقم خورد

با نوسانات دمایی و خسارات گرما محصول پسته خسارت زیادی دید و هزاران شغل که از محل پسته ایجاد می شد، از بین رفت.

با نوسانات دمایی و خسارات گرما محصول پسته خسارت زیادی دید و هزاران شغل که از محل پسته ایجاد می شد، از بین رفت.

به گزارش”روراستی“حسین رضایی رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان با حضور قائم مقام و سخنگوی ستاد بحران کشور  گزارشی پیرامون وضعیت پسته شهرستان و خساراتی که در زمینه تولید و اشتغال از محل پسته به شهرستان وارد شده ارائه داد و گفت: سال گذشته ۲ هزار میلیارد تومان پول از درآمد پسته به اقتصاد شهرستان تزریق شد که کشاورز طی سال پول کارگر، هزینه تعمیرات و..را می‌پردازد و آخرین پول به خود کشاورز می‌‌رسد.

 بر اثر این خسارت، ۱۳۰ هزار اشتغال مستقیم از بین رفت

وی بیان داشت: سال گذشته، ۶۵ هزار تن تولی محصول پسته در رفسنجان داشتیم که با متوسط قیمت هر کیلو ۳۰ هزار تومان به فروش رفت و امسال حدود ۲۵ هزار تن پیش‌بینی شده بود که ۲۰ هزار تن آن بر اثر عوامل دمای گرم و نوسانات دمایی در زمستان از بین رفت، چرا که پسته باید نیاز سرمایی‌اش در زمستان برطرف شود که این امر صورت نگرفت.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان با اشاره به اینکه امسال به ازای هر رفسنجانی، ۳ میلیون و۴۰۰ هزار تومان پول کم کردیم، افزود: همچنین بررسی کردیم بر اثر این خسارت، ۱۳۰ هزار اشتغال مستقیم از بین رفته به این معنی که ۹۰ هزار تن پسته تر باید برداشت می‌شد و ۴۵۰ هزار نفر روز کارگر طی دو ماه شهریور و مهرماه مشغول به‌کار می‌شدند اما دیگر این شغل را ندارند.

رضایی یادآور شد: سال گذشته یک میلیون نفر روز اشتغال در بخش کشاورزی ایجاد شد که از استان‌های مجاور هم در برداشت پسته کمک می‌کردند.

وی ابراز داشت: هر سال یک‌هزار حلقه چاه در شهرستان به مدت دو ماه نگهبان داشتند که حدود ۸ میلیارد تومان پول نگهبانی این چاه‌ها به نگهبانان پرداخت می‌شد که این موضوع هم دیگر نیست.

وی در ادامه به توضیح چگونگی واردآمدن این خسارات به پسته در سال جاری اشاره کرد و گفت: وقتی بارندگی نشود موج گرما مستقر می‌شود که سال گذشته اواخر فروردین بارندگی اتفاق نیفتاد و ریزش گل و جوانه رخ داد، گرمازدگی امسال نیز ۸۰ درصد بود و در رطوبت ۵ درصد تمام گل‌ها ریزش کرد و تلقیح انجام نشد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان خاطرنشان کرد:  شهرستان رفسنجان از لحاظ جایگاه تولید پسته در کشور ۲۵ درصد باغات را داراست و بین ۲۲ تا ۳۵ درصد حجم تولید پسته کشور در رفسنجان است و سال گذشته ۳۴ درصد تولید این محصول مربوط به رفسنجان بود.

رضایی در بخش دیگری از توضیحات خود بیان کرد: ۷۰۰ خرده‌فروش در شهرستان در زمینه پسته داریم، هر هکتار ۱۷ کارگر مستقیم دارد که در مجموع  در هر هکتار ۸۰ اشتغال غیرمستقیم در بخش کشاورزی ایجاد می‌شود که امسال این تعداد تحت تأثیر خسارت پسته از نان و نوا افتادند.

تا ۲۱ ماه آینده چشممان به پسته نمی‌افتد

رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان اضافه کرد: سال گذشته ۳ هزار کانتی‌نر، محصول پسته را از رفسنجان به بندرعباس انتقال دادند، همچنین این وضعیت برای کامیون‌هایی که کود وارد شهرستان می‌کنند هم اثرگذار شده و تبعات این کمبود محصول استان‌های دیگر را هم تحت تأثیر قرار داده است.

رضایی اظهار کرد: با توجه به اینکه تا ۲۱ ماه آینده چشم ما به پسته نمی‌افتد، تصریح کرد: تسهیلات جدید برای نگهداری و مدیریت باغات که در هر هکتار حداقل سالانه ۱۰ میلیون تومان هزینه دارد، ضروری است.

وی بیان داشت: تسهیلات بلاعوض هم موضوع دیگری است که کمک خوبی به کشاورزان می‌کند، امسال اگر حداقل ۵۰ درصد قبوض برق موتورپمپ‌ها را بلاعوض بپردازند باری از دوش کشاورزان برداشته می‌شود.

ضرورت تأسیس صندوق پسته در رفسنجان برای زمان‌های بحرانی

رضایی بر ایجاد صندوق پسته تأکید کرد و افزود: حاضریم ۵۰ درصد سرمایه این صندوق را مالکان بگذارند و ۵۰ درصد دولت کمک کند تا در این سال‌های بحران کمکی برای کشاورزان باشد.

برچسب ها:
پسته خسارت رفسنجان کشاورزان
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :