کشت های جایگزین مرحمی بر زخم های کشاورزان رفسنجان

  • شناسه خبر: 41228
کشت های جایگزین مرحمی بر زخم های کشاورزان رفسنجان

با وجود خشکسالی و کاهش محصول پسته کشت‌های جایگزین زیادی موجب رونق اقتصادی این شهرستان می‌شوند که سیر، گل محمدی، زعفران و..از این نوع کشت‌ها هستند.

با وجود خشکسالی و کاهش محصول پسته کشت‌های جایگزین زیادی موجب رونق اقتصادی این شهرستان می‌شوند که سیر، گل محمدی، زعفران و..از این نوع کشت‌ها هستند.

به گزارش “روراستی” خشکسالی‌های پی در پی در این شهرستان به ربع قرن رسیده و دیگر کشاورزان توان مقابله با کم‌آبی را ندارند و هر سال محصول کمتر از سال قبل می‌شود.

به گفته کارشناسان جهاد کشاورزی و آن‌چه روی درختان مشاهده می‌کنیم امسال نسبت به سال گذشته محصول خیلی کاهش پیدا کرده و به قول کشاورزان امسال پسته نیست و حتی سال آینده هم محصول نداریم.

از آن‌جا که اقتصاد رفسنجان سال‌هاست تک‌محصولی بوده و از قبل درآمدهای پسته گره‌های زیادی در شهرستان، استان و کشور گشوده شده اما همچنان کشاورزان رفسنجان با توکل به خداوند به درختان خود که آن‌ها را جزئی از اعضای خانواده خود می‌دانند، رسیدگی کرده و دست از تر وخشک‌کردن این فرزندان خود بر نمی‌دارند و امید دارند که دوباره محصول مانند سابق روی درختان چشم‌نوازی کند و در بازارهای جهانی حرف اول را بزند.

اما در این میان کشت‌های جایگزینی هم وجود دارند که در کنار پسته می‌توانند رونق اقتصادی شهرستان را رقم بزنند. سیر، زعفران، گل محمدی و…محصولاتی هستند که این روزها بازار گرمی دارند و مهندسان جهاد کشاورزی آن را به کشاورزان منطقه پیشنهاد می‌دهند.

از هر یک کیلو پیاز سیر، ۱۰ کیلوگرم سیر برداشت شد

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان در زمینه کشت‌های جایگزین در مناطق مختلف این شهرستان اظهار داشت: در بحث کشت‌های جایگزین موقعیت منطقه را در نظر می‌گیریم در منطقه ده‌پشته شاهزاده عباس که برای کشت زعفران پیشنهاد دادیم وجود گرازها در منطقه موجب شد که پیازهای این گیاه را از زمین درآورند و همین امر دلسردی کشاورزان را رقم زد سپس فکر کردیم چه کشتی داشته باشیم که هم توجیه اقتصادی داشته باشد هم از جوندگان و حیواناتی مانند گراز در امان باشد.

حسین رضایی ادامه داد: سیر موردی بود که پیشنهاد داده شد و زمستان ۹۵ کشت شد و سال گذشته اولین باری بود که سیر در منطقه به بهره‌برداری رسید که تولید خیلی خوبی بود به طوری که هر یک کیلو سیر که پیازش در زمین کاشته شد ۱۰ کیلوگرم سیر برداشت شد.

وی بیان داشت: امسال نزدیک به ۳ هکتار در منطقه کوچک سیر کشت شده که  برآورد اولیه برای برداشت سیر در هر هکتار ۴۰ تن تولید سیر است و زمانی که به قیمت بازار نگاه می‌کنیم هر هکتار ۴۰میلیون تومان تا۵۰ میلیون تومان سیر تازه درآمد دارد ضمنا اگر بازار اشباع شود می‌توان سیر را خشک شده به بازار عرضه کرد.

رضایی با اشاره به اینکه قبلا سیر از کشور چین وارد می‌شد و از زمانی که در منطقه شهداد پرورش سیر در اولویت قرار گرفت در مناطق دیگر هم کشت می‌شود، افزود: در این منطقه هم سیر توجیه اقتصادی خیلی خوبی دارد و نکته مهم این است که تقریبا محصولی است که سالم تولید می‌شود چون هیچ آفت و بیماری ندارد سم به هیچ وجه استفاده نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد:  گیاه سیر آذر و دی ماه کشت می‌شود و ماهی یک بار آبیاری دارد و دوره مهم آن‌ هفته‌ای یک بار بعد از عید آبیاری می‌شود که آن زمان هم آب هست و از لحاظ مصرف آب خیلی مصرف پایین دارد و چندان نیازی به کودهای شیمیایی ندارد و محصولی ارگانیک تولید می‌شود.

گل محمدی بعد از زعفران دومین محصول ارزآور کشور است

رضایی با بیان اینکه کشت‌های کم‌آب معرفی می‌شوند، اضافه کرد: ما می‌توانیم این کشت‌ها را انجام دهیم و روند مهاجرت، معکوس شود و گل محمدی کشت جایگزین دیگری است که بعد از زعفران دومین محصول ارزآور کشور است و هر فرآرورده‌ای که از گل محمدی تولید می‌شود قابل مصرف است.

وی عنوان کرد:  گلاب، غنچه گل خشک و گل خشک که مورد استفاده‌های زیادی دارد، همچنین زمانی گل برداشت می‌شود که درگیر برداشت محصولات دیگری نیستیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان عنوان کرد: هر کیلو گل دو لیتر گلاب ناب از آن تولید می‌شود که از ۵ هزار تومان تا ۱۵ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود در هر هکتار حدود ۸۰۰ کیلوگرم تولید می‌شود و درآمد هر کتار گل محمدی بالای ۳۰ میلیون تومان است.

وی بیان کرد: تنها هزنیه تولید و برداشت گل محمدی هزینه کارگری برای برداشت گل است.

رضایی یادآور شد: پیگیر هستیم دستگاه گلاب‌گیری نیمه سنتی در منطقه ایجاد کنیم چراکه بحث گلابگیری که راه بیفتد بحث کشت‌های دیگر گل‌ها هم می‌تواند رونق بگیرد کشت نسترن عرقیجات گیاهی و…رونق خواهد گرفت که می‌تواند در بحث اشتغال هم اثرگذار باشد.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان در ادامه به دیگر ظرفیت بالای شهرستان یعنی تولید ماهی اشاره کرد و گفت: شهرستان رفسنجان در بحث شیلات ظرفیت ۸۰۰ تا ۹۰۰ تن گوشت ماهی دارد ما در سرچشمه شرایط خوبی برای تکثیر داریم که بیشتر ماهی قزل‌آلا تولید می‌شود.

افزایش ظرفیت تولید ماهی شهرستان به ۹۰۰ تن

وی تصریح کرد: همچنین می‌توانیم در استخرهای کشاورزی ماهی گرمابی توسعه دهیم که از اول عید بچه ماهی رهاسازی شود و مهرماه برداشت از استخرها انجام شود.

رضایی با بیان اینکه  قزل‌آلا  امکانات ویژه‌ای از جمله استخرهای خاصی نیاز دارد، عنوان کرد: در سرچشمه یک استخر ۲۰ تنی داریم که می تواند در امر تکثیر و پرورش مورد استفاده قرار گیرد و در هر دوره می‌تواند ۲۰ تن ماهی به بازار عرضه دهد.

وی تأکید کرد: در حال حاضر ۱۰۰ تن ماهی شامل  ۲۵ تن ماهی گرمابی و ۷۵ تن ماهی سردابی تولید شهرستان است و این ظرفیت می‌تواند تا ۸۰۰ ،  ۹۰۰ تن برسد.

گزارش: بمی نژاد

برچسب ها:
جایگزین رفسنجان کشاورزان کشت های
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :