از جاده‌های پرخطر و خسارت فاجعه‌بار پسته در رفسنجان تا در‌ه‌در عروس گردشگری

  • شناسه خبر: 41159
از جاده‌های پرخطر و خسارت فاجعه‌بار پسته در رفسنجان تا در‌ه‌در عروس گردشگری

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی گفت: امسال وضعیت رفسنجان فاجعه‌بار است سرمازدگی و گرمازدگی و تغییرات اقلیمی موجب شده خسارت زیادی به محصول پسته وارد شود.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی گفت: امسال وضعیت رفسنجان فاجعه‌بار است سرمازدگی و گرمازدگی و تغییرات اقلیمی موجب شده خسارت زیادی به محصول پسته وارد شود.

به گزارش “روراستی” روستای دره‌جوز از توابع بخش مرکزی این شهرستان و دارای آب و هوای کوهستانی است که در مسیر جاده رفسنجان به زرند و در جوار روستای داوران واقع شده است.

جاده رفسنجان به زرند که محل تردد خودروهای زیادی از جمله خودروهای سنگین است و بیشتر مسافران برای رفتن به مشهد مقدس از این مسیر استفاه می‌کنند فاقد شانه خاکی بوده و هر روز به ویژه اواخر هفته اخبار زیادی مبنی بر تصادفات و تلفات جانی و مالی زیادی به گوش می‌رسد.

جاده دوطرفه است و روستاهای متعددی در مسیر قرار دارند و همین موضوع موجب شده که بار ترافیکی جاده علاوه بر وجود دیگر خودروهای عبوری سنگین‌تر شود و البته هرچه ترافیک بالاتر در چنین جاده‌هایی تلفات هم بیشتر است.

طی امروز مسؤولان شهرستان از جمله فرماندار، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، بخشدار مرکزی، رئیس پلیس راه، رؤوسای ادارات گاز، آبفار و برق و راهداری از این جاده و عملیات اصلاح آن بازدید کردند و سپس در جمع مردم دره‌در حضور یافتند تا جویای مشکلات آن‌ها شوند و برای چگونگی برطرف‌کردن این مشکلات توضیح دهند.

بیشترین تصادفات در فاصله رفسنجان تا داوران رخ می‌دهد

وحید پورموسی رئیس پلیس راه شهرستان رفسنجان در حاشیه بازدید از مسیر جاده رفسنجان به زرند حدفاصل شهر رفسنجان تا ورودی روستای دره‌جوز اظهار داشت: این مسیر پرتردد بوده چون مسافران زیادی از آن برای سفر مشهد استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: در مسیر جاده کوهستان‌هایی وجود دارد که تفرجگاه‌هایی هم در خود جای داده و همین عامل تصادفات زیاد است و با توجه به اینکه  مسیر دو طرفه است بیشتر تصادفات در اثر برخورد دو وسیله نقلیه است و خواب‌آلودگی و واژگونی خودروها کم است.

پورموسی تصریح کرد: عرض کم جاده از بزگترین معایب آن بوده که خوشبختانه در حال برطرف‌شدن و شانه‌گذاری است اگر جاده شانه داشته باشد در کاهش تلفات اثرگذار است ضمن اینکه بیشترین تصادفات در فاصله رفسنجان تا داوران رخ می‌دهد.

وی تأکید کرد: با توجه به شروع عملیات بهسازی جاده تمام شهروندان جوانب احتیاط را رعایت کنند تا شاهد کاهش تصادفات باشیم.

امسال وضعیت اقتصادی در رفسنجان فاجعه‌بار است

اما نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلش شورای اسلامی هم دغدغه‌مند است و فاصله داشتن جاده با استاندارد را عنوان کرد.

احمد انارکی‌محمدی با ابراز امیدواری از اینکه ادامه کار تا روستای داوران صورت گیرد، افزود: بهسازی تا استاندارد فاصله دارد با توجه به وضعیت جاده رفسنجان به زرند که از جاده‌های پرترافیک و حادثه‌خیز استان کرمان و شهرستان رفسنجان است نیاز بود فکری برای آن شود که با همت راهداری و همکاری مسؤولان فعلا با حضور شوراهای محلی کمک شود وضعیت جاده بهبود شود که حداقل تصادفات را شاهد باشیم.

وی بیان داشت: رفسنجان جاده‌های پرترافیکی از جمله رفسنجان به نوق و انار دارد که جاده رفسنجان به نوق دومین جاده حادثه‌خیز استان است که در بحث دوبانده شدن اقدامات اولیه شروع شده و ردیف بودجه برای آن اختصاص داده شده است.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه اوضاع اقتصادی کشور زیاد مناسب نیست، اظهار کرد: امسال وضعیت رفسنجان فاجعه‌بار است سرمازدگی و گرمازدگی و تغییرات اقلیمی موجب شده خسارت زیادی به محصول پسته بزند باید به گونه‌ای این سال را پشت سر گذاشت.

۱۲۰۰ میلیارد تومان خسارت پسته در سال جاری

وی عنوان کرد: در واقع یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان خسارت دیدیم و امسال ۱۰ درصد در کل شهرستان از مبلغ یاد شده یعنی ۱۲۰ میلیارد تومان از محل پسته درآمد دارد.

انارکی‌محمدی خاطرنشان کرد: در فصل برداشت پسته معمولا پسته یک میلیون‌نفر روز کارگر داشتیم و در طول سال هم کارگران زیادی بودند که در بخش کشاورزی شاغل بودند اما با این تغییرات اقلیمی، امسال بحران ایجاد شده است و بر همین اساس از وزیر کشور و رئیس‌جمهور تقاضا کردیم که ستاد بحرانی تشکیل شود.

وی یادآور شد: سیلی که در شهرستان خسارت وارد کرد و روستای دره‌در هم مشمول این خسارت شد و پل مسیر روستا تخریب شد و مدتی اهالی به سختی رفت و آمد می‌کردند باید از محل ستاد بحران کشور مبلغی می‌گذاشتند که انجام نشد همچنین در منطقه دره‌در برای تجهیز و حفر چاه هم نیاز است سریع‌تر کار انجام شود.

آبرسانی از شرق رفسنجان تا راویز با تانکر انجام می‌شود

انارکی‌محمدی با اشاره به وضعیت کمبود آب توضیح داد: آبرسانی از شرق رفسنجان تا راویز با تانکر انجام می‌شود.

وی در ادامه و برای رفع مشکل افت ولتاژ برق قول مساعد دارد و گفت: در بحث آب هم تلاش زیادی شده و تخصیص اعتبارات در این زمینه انجام شده و کمک می‌کنیم از محلی اعتبارات آب حتی شده به صورت استقراضی تأمین شود.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیگیری برای گازرسانی به این منطقه ابراز داشت: گاز مایه توسعه و آبادانی است موقعیت گردشگری در این روستا وجود دارد که باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنید شورا جایی برای کسانی که علاقه‌مند به ساخت و ساز ویلا در این منطقه هستند مشخص کند و همراهی داشته باشد.

سیل ۲٫۵ میلیارد تومان به پل دره‌در خسارت زد

وی بیان کرد: در‌ه‌در عروس روستاها و عروس گردشگری شهرستان رفسنجان است که امکانات دسترسی خیلی خوبی دارد و می‌تواند با کمترین هزینه بهترین جای گردشگری حتی استان باشد.

محمدی رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان رفسنجان هم که در این سفر مسؤولان را همراهی می‌کرد به پل مسیر جاده دره‌در که در اثر سیل بارها تخریب شده و مسیر را مدتی مسدود کرده بود، اشاره کرد و افزود: هزینه پل ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است که به معاون راهداری کشور گفتم به این منطقه سفر کند تا از نزدیک این مشکل بزرگ را ببیند و با وزیر نیرو نشستی برگزار کردیم.

پایان گازرسانی به دره‌در تا ۳ ماه آینده

اما خبری که برای اهالی دره‌در خیلی خوشایند بود این بود که زمستان گاز به روستای دره‌در خواهد رسید.

نماینده شرکت گاز شهرستان رفسنجان در توضیح این خبر خوش اظهار داشت: از سال ۹۶ کار گازرسانی به دره‌در آغاز شده و ۲٫۲ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز بوده که یک میلیارد تومان کالا و یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای اجراست و در حال حاضر ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داریم.

وی تصریح کرد: تا ۳ ماه آینده پروژه گازرسانی به دره‌در به اتمام می‌رسد.

گزارش: بمی نژاد

برچسب ها:
پسته جاده های پرخطر خسارت رفسنجان
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • شهروند

    انتخابات سال ۱۳۹۸ مجلس ایشون رو به حرکت به سمت روستاها راه انداخته....

    کیان

    سلام تور خدا بگید اینقدر شعار نده به اسکندری بگید یه دودی هم به نماینده بده تا همه جارو تاریک ببینن چشماشون خراب نشن