کم‌کاری تیروئید شایع‌ترین علت قابل پیشگیری عقب‌ماندگی نوزادان

  • شناسه خبر: 40804
کم‌کاری تیروئید شایع‌ترین علت قابل پیشگیری عقب‌ماندگی نوزادان

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان گفت: کم‌کاری مادرزادی تیروئید شایع‌ترین علت قابل پیشگیری عقب‌ماندگی ذهنی نوزادان است و در زمانی که عقب‌ماندگی ظاهرمی‌شود، درمان بی‌فایده است و تاخیر در درمان آن از ضریب هوشی و سلامتی نوزادان می‌کاهد.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان گفت: کم‌کاری مادرزادی تیروئید شایع‌ترین علت قابل پیشگیری عقب‌ماندگی ذهنی نوزادان است و در زمانی که عقب‌ماندگی ظاهرمی‌شود، درمان بی‌فایده است و تاخیر در درمان آن از ضریب هوشی و سلامتی نوزادان می‌کاهد.

به گزارش “رواستی” سیدمحسن نژادقادری به مناسبت هفته جهانی افزایش آگاهی در مورد تیروئید اظهار داشت: با انجام یک آزمایش ساده از طریق پاشنه پا در روزهای سوم تا پنجم تولد نوزاد می‌توان از عقب‌ماندگی ذهنی ناشی از بیماری کم‌کاری تیروئید و بیماری فنیل‌کتونوری پیشگیری کرد.

وی با اشاره به کم‌کاری تیروئید تصریح کرد: غده تیروئید در بدن هورمونی تولید می‌کند که در رشد و نمو و تکامل سلول‌های بدن ویژه سلول‌های عصبی مغز نقش مهمی دارد، اگر این هورمون به اندازه کافی تولید نشود، عوارض جبران‌ناپذیری از قبیل عقب‌ماندگی ذهنی ایجاد می‌شود.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان پیرامون بیماری فنیل‌کتونوری توضیح داد: فنیل‌آلانین یک نوع پروتئین است که برای سوخت وساز بدن لازم بوده و از طریق مواد پروتئینی از جمله شیر وارد بدن می‌شود.

وی ادامه داد: بعضی از افراد به علت نقص آنزیمی قادر به تجزیه این پروتئین نیستند بنابراین عدم هضم این پروتئین موجب افزایش آن دربدن نوزاد شده و در مغز رسوب می‌کند که به تدریج عقب‌ماندگی ذهنی در نوزاد ایجاد می‌کند.

راه های پیشگیری از کم کاری تیروئید

نژادقادری به راه‌های پیشگیری از بیماری‌های کم کاری تیروئید و فنیل‌کتونوری اشاره و بیان کرد: با توجه به اینکه این دو بیماری در روزهای اولیه تولد علامت خاصی ندارند تنها راه تشخیص زودرس آن انجام آزمایش خون از طریق پاشنه پای نوزاد رروزهای سوم تا پنجم تولد است و این نمونه‌گیری ساده، بی خطر و به حدی کم درد است که گاه حتی نوزاد از خواب بیدار نمی‌شود.

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی شهرستان رفسنجان خاطرنشان کرد:  والدین زمان مراجعه کارت واکسن و حتی الامکان شماره ملی نوزاد را به همراه داشته و نوزاد باید قبل از مراجعه حداقل به مدت ۷۲ ساعت با شیر مادر تغذیه شده باشد.

وی ابراز داشت: کم‌کاری مادرزادی تیروئید شایع‌ترین علت قابل پیشگیری عقب‌ماندگی ذهنی نوزادان است و در زمانی که عقب‌ماندگی ظاهرمی‌شود، درمان بی‌فایده است و تاخیر در درمان آن از ضریب هوشی و سلامتی نوزادان می‌کاهد.

نژادقادری در ادامه عنوان کرد: سال گذشته از مجموع ۸ هزار و ۷ تولد ایرانی و اتباع افغانستانی در شهر رفسنجان و انار، تعداد ۶ هزار و ۶۷۱ مورد غربالگری تیروئید برای نوزادان ایرانی و یک هزار و ۳۳۶ مورد غربالگری تیروئید برای نوزادان افاغنه بالای ۱۰۰درصد انجام شده است که آمار کشوری برای این پوشش ۹۸ درصد است.

وی همچنین به علائم بیماری کم‌کاری تیروئید اشاره کرد و گفت: در ابتدای تولد در اغلب نوزادان هیچ علامت خاصی از بیماری وجود ندارد و ممکن است در بعضی از موارد علائمی از جمله اینکه نوزاد ظاهری طبیعی دارد اما اندازه سرش بزرگ است و طولانی‌شدن زردی در نوزاد بروز کند.

نژادقادری اضافه کرد: این نوزادان دچار مشکلات تغذیه‌ای مانند بی‌اشتهایی هستند و به اندازه کافی شیر نمی‌خورند، همچنین زبان بزرگ این نوزادان موجب ایجاد مشکلات تنفسی در آن‌ها شده و سبب آپنه، وقفه تنفسی، تنفس صدادار و انسداد بینی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ممکن است گریه‌های کودکان مبتلا به کم‌کاری تیروئید بی‌صدا باشد، اظهار کرد: این کودکان معمولا خواب‌آلود هستند و دهان‌شان باز و زبان‌شان کمی بیرون است و معمولا دیر دندان درمی‌آورند.

برچسب ها:
تیروئید رفسنجان روراستی کم کاری نوزادان
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :