عماد خاندانی از نقاشی اش در تقاطع امیرکبیر رفسنجان می گوید/عکس

  • شناسه خبر: 40690
عماد خاندانی از نقاشی اش در تقاطع امیرکبیر رفسنجان می گوید/عکس

عمادالدین خاندانی نقاش معروف شهرمان گفت: در هر گوشه از شهر که بافت آسیب دیده باشد با هنرمان آن را احیا می کنیم.

عمادالدین خاندانی نقاش معروف شهرمان ضمن توصیح در مورد نقاشی اش گفت: در هر گوشه از شهر که بافت آسیب دیده باشد با هنرمان آن را احیا می کنیم.

به گزارش”روراستی” مدت هاست که در خیابان امام (ره) تقاطع امیرکبیر یک طرح زیبا روی دیوارهای منزلی که دو نبش چهاراه واقع شده توجه مان را به خود جلب می کند.

این نقاشی به قدری زیباست که سؤالی را در ذهنمان می پروراند که کار کیست که اینگونه چشمان را به خود خیره می کند و گاهی می گوییم ای کاش چراغ دیرتر سبز می شد تا لذت دیدن آن بیشتر شود.

اما عماد خاندانی نامی ناآشنا نبود او که کارهای بزرگی در شهر رفسنجان و حتی شهرهایی از استان کرمان انجام داده و هنر دستان چیره او زبان زد است، با وی وارد گفت و گو شدیم و او از خود و سابقه اش و توضیح این نقاشی چنین گفت.

متولد ۱۳۴۵ رفسنجان هستم و کار آموزش نقاشی و هنرهای تجسمی و اجرای آثار هنری در باب رشته های مختلف نقاشی هم تابلو هم کار دیوار ی انجام می دهم.

وی با اشاره به میزان تحصیلات و رشته تحصیلی اش توضیح داد: دیپلم انسانی بودم با توجه به اینکه آن زمان رشته هنر نبود مجبور شدم به رشته ای نزدیک به هنر بروم و دیپلم بگیرم، سربازی ام مصادف با دوران  دفاع مقدس شد و در لشکر ۴۱ ثارالله در واحد تبلیغات لشکر در حومه اهواز مشغول خدمت شدم و به نقاشی و طراح می پرداختم.

خاندانی ادامه داد: در آن زمان نقاشی مربوط به جهره شهدا و شخصیت های مذهبی و سیاسی و آثاری از این حیث بود و به مناسبت اعیاد و جشن های مختلف و یا مناسبات مذهبی آثاری در خواست می کردند من انجام می دادم.

این نقاش  هنرمند شهرمان افزود: بعد از اتمام خدمت سربازی که مصادف با اتمام جنگ بود با تبلیغات لشکر ۴۱ ثارالله، تبلیغات سپاه رفسنجان و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رفسنجان در زمینه تصویر شهدا و شخصیت های مذهبی و… همکاری می کردم و سپس وارد دانشگاه هنر تهران در رشته نقاشی شدم. بعد از اتمام تحصیلات در سال ۷۲ به کرمان آمدم و در هنرستان هنرهای تجسمی کرمان تدریس کردم و در دانشکده هنر شهید باهنر و سوره کرمان و همچنین مرکز آموزش امام صادق(ع) رفسنجان تدریس کردم و موفق به تأسیس آموزشگاه شدم  که از آن موقع تا الان هم به صورت اجرایی نقاشی دیواری انجام می دهم و هم به آموزش هنرهای تجسمی مشغول هستم.

خاندانی خاطرنشان کرد: از سال ۹۳ با شهردای بم همکاری می کنم و تا سال ۹۶ به صورت موقت در ایام نوروز یا زمستان که هوا مناسب بود بیش از دو هزار متر برای شهرداری بم کار نقاشی انجام دادم و در همین مدت برای شهرداری کرمان کارهایی با تکنیک خاص بر روی کاهگل نمای مصنوعی که در مقابل شرایط جوی مقاوم است کار کردم که موضوع این نقاشی ها معماری و بافت کهن منطقه کویر و نقوش سنتی است.

وی با اشاره به اینکه از سه ماه پیش شهرداری رفسنجان از من تقاضا کرد که در شهر خودمان وارد عمل شده و کار کنم، بیان داشت: یکی از کارهایی که مورد توجه قرار گرفت کار خیابان امام(ره) تقاطع امیرکبیر است این کار دو ویژگی دارد با توجه به اینکه ساختمانی که سرچهار راه وجود داشت جلوه زیبایی نداشت، طرحی دادیم با عوامل محیطی بنا، پنجره ها و درها و ..هماهنگ باشد و طرح داده شد و شهرداری موافقت کرد و اجرا شد.

نقاشی دیواری باید با محیط سازگار باشد

خاندانی به توضیح دیگری در زمینه نقاشی اش اشاره و اظهار کرد: نقاشی دیواری باید با محیط سازگار باشد در غیر اینصورت نمی توان آن را نقاشی دیوار نامگذاری کرد چراکه نقاشی دیواری باید با تمام عناصر سازگار و هماهنگ باشد باید فاصله دید ناظر نسبت به دیوار را محاسبه کرد و مسأله ترافیک را نیز حساب کرد، مردم برای انتظار برای سبزشدن چراغ نیاز به جایی دارند که به آن نگاه کنند و این نقاشی نیازها را برآورده می کند و عملا آن ساختمان قبلی در این نقاشی منفعل شده و آنچه می بینیم فضای معماری است.

وی در ادامه توضیح نقاشی اش اضافه کرد: دو هدف استفاده از فضای شهری برای زیباسازی و بهینه سازی و توجه معماران و شهرسازان به نقش زیبای معماری را در این نقاشی پیاده کردم معماری منطقه کویر دارای عناصر بسیار زیبایی است که توجه به اقلیم استفاده از مواد و  مصالح محلی و… در آن اهمیت دارد.

نقاش شهرمان خاطرنشان کرد: در منطقه ای که آفتاب داغ، شب های خنک و روزهای گرم داریم استفاده از مصالح مانند کامپوزیت و سیمان رومی و…سخنیتی با معماری ما ندارد.

وی تأکید کرد: معماران به بافت شهرنگاه کنند و با ابزاری که آیین نامه ها اجازه می دهد ساختمان را بسازند اما نما را به گونه ای بسازند که با محیط همخوانی داشته باشد.

خاندانی همچنین یادآور شد: در گوشه های شهر جاهایی که بافت دچار آسیب شده، بافت را با این تیپ کار اجرایی احیا می کنیم.

وی در پایان با اشاه به اینکه شهروندان اگر از این دسته کارها بخواهند انجام دهیم، متذکر شد: به آدرس آموزشگاه واقع در کوچه معروف به ایستگاه امام حسین(ع) پشت مجتمع ستاره آموزشگاه عماد مراجعه کنند تا با آنها همکاری کنیم.

برچسب ها:
رفسنجان،روراستی،نقاشی،می گوید
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • اعظم عربی

    کارهای استاد همیشه بینظیر و پر از احساس و گرما هستند...براشون سلامتی و سعادت روز افروزون آرزو میکنم

    شهروند

    سلام جناب خاندانی استادمسلم نقاشی ایران عزیزوشهرمون طلای سبزهستید شماتنهاکسی هستیدکه نقاشی راکپی نکردیدوهیچ ادعایی نداشتید وتمام نقاشان زمان شماهمه کپی کاربودن ولی شماهیچ ادعایی نداشتی چرانگفتی که چندسال پیش شاگرد شمارتبه ۳کنکورکشوررابه خود اختصاص دادجناب خاندانی شماشاگردان منحصربه فردی به ایران اسلامی معرفی وعرضه داشتیدکه همه شون یه وزنه برای هنرشهرمون هستن ازروراستی وجناب قاسمی تشکرمیکنم وانشاالله یک مصاحبه کامل ازاستادخاندانی بگیریدتامردم رفسنجان به وجودگرانبهای شماپی ببرند

    Setareh

    اردیبهشت ۳۰, ۱۳۹۷ در ۱:۲۰ ب.ظ سلام آقای خاندانی واقعا کارتون عالی بود این نقاشی بارها روحیه منو عوض کرده من عاشق خونه های قدیمی وسایل قدیمی هستم که حتی منزل خودم رو که سبک جدید هست یک گوشه ار منزل دیوار طرح خشتی زدم با وسایل قدیمی ..همیشه فکر میکردم آقای پورسعید نقاشی کردن بازم خوب شد اخبار روراستی رو دنبال میکنم و متوجه شدم نقاشی بسیار زیبا کار شماست موفق باشید آرزوی سلامتی براتون دارم