در تالار گفتمان شهری رفسنجان چه مطالبی مطرح شد/عکس

  • شناسه خبر: 40662
در تالار گفتمان شهری رفسنجان چه مطالبی مطرح شد/عکس

نخستین تالار گفتمان شهرداری و شورای شهر رفسنجان برگزار و شهروندان و فرهیختگان نسبت به مسائل و اولویت‌های مدیریت شهری پیشنهاداتی را دادند.

نخستین تالار گفتمان شهرداری و شورای شهر رفسنجان برگزار و شهروندان و فرهیختگان نسبت به مسائل و اولویت‌های مدیریت شهری پیشنهاداتی را دادند.

به گزارش “روراستی” نخستین تالار گفتمان شهرداری و شورای شهر رفسنجان در سالن شهید هنری دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان با موضوع اولویت‌های مدیریت شهری برگزار شد.

محمدرضا عظیمی‌زاده شهردار رفسنجان در ابتدای جلسه اظهار کرد: رفسنجان یک شهر با اصالت است و مدیریت این شهر باید منطبق بر اصالت، ارزش و قدر شهروندانش باشد و شهروندان باید در این زمینه همراهی کنند.

وی بیان داشت: شهر سه رکن دارد که رکن اصلی آن مردم هستند دومین رکن کالبد شهر است و مدیریت شهری سومین رکن آن است که اقتدار آن هم مردم هستند.

 حجت‌الاسلام شیخ‌علی هاشمیان رئیس شورای اسلامی شهر رفسنجان نیز بر همراهی‌کردن مردم تأکید و بر دغدغه‌داشتن آن‌ها توصیه کرد.

ضررت جدی‌گرفتن قانون و نظارت

پیشنهادات مردم با مطرح‌کردن مهندسی قانون و مهندسی نظارت از سوی یک شهروند آغاز شد، این شهروند بیان کرد: باید در جهت خواسته‌های اکثر مردم برای توسعه و نیازهای مردم گام برداشته شود.

وی بحث تفکیک زباله از مبدا و آموزش شهروندی در جهت مدیریت پسماند را نیز دیگر اولویت‌های مدیریت شهری برشمرد.

مردم شهری آرام و بدون حاشیه می‌خواهند

شهروند دیگری که در جلسه حاضر بود، تصریح کرد: در بسیاری از موارد مدیران ما حرف‌هایی می‌زنند اما اگر مدیریت خرد جمعی حاکم باشد موفقیت حاصل می‌شود. مردم رفسنجان به دنبال شهری آرام و بدون حاشیه هستند شهری که حقوق شهروندی به درستی رعایت شود واگر مدیریتی می‌خواهد برنامه‌ریزی کند باید بهترین خدمات را برای مردم ارائه دهد.

یک شهروند دیگر ایجاد خانه‌های اجتماعی و فرهنگی در محلات، ایجاد فضاهای سبز مفرح، توجه به محیط‌زیست و.. را از نکات قابل توجه برای اجرای مدیریت شهری نام برد.

شهروندی دیگر ابراز داشت: برای اشتغالزایی راهکاری پیدا شود، مشکلات بهداشت و درمان نیز مدنظر قرار گرفته و برطرف شود.

اما دغدغه‌ای که از سوی یک شهروند مطرح شد برطرف‌کردن معضل بیکاری بود همچنین وی از تهیه محصول رفسنجانی برای پذیرایی در این جلسه سخن به میان آورد و آن را حمایت از کارگر رفسنجانی دانست.

شهروند بعدی هم  بزرگنمایی‌کردن آثار باستانی شهر را ذکر کرد و گفت: توریست‌پروری اهمیت زیادی دارد برای بازدیدکنندگان آثار تاریخی و میراث فرهنگی شهر به طور مثال بزرگترین خانه خشتی جهان اسکان این توریست‌ها می‌تواند برای شهر درآمد زیادی داشته باشد.

وی اضافه کرد: بازار قاسم‌آباد با قدمت بالایی که دارد اکنون چه وضعیتی دارد باید این بنای تاریخی حفظ شود که اگر خراب شد و از بین رفت آبروی ایرانی رفته است.

توجه به ورزش برای داشتن جامعه سالم

یک شهروند فرهیخته هم چهار عنصر تأثیرگذار برای رشد جوامع فرهنگ، اجتماع، سیاست و اقتصاد را نام برد و گفت: پیرامون این چهار عنصر مطالعه و تحقیق شده اما ورزش یک عنصری است که روی این چهار عنصر ذکر شده اثر گذاشته و مردم نیاز به آرامش دارند اگر قرار است توسعه‌ای در شهر ایجاد شود و اجتماع سالم داشته باشیم باید به مقوله ورزش اهمیت زیادی داده شود.

وی ادامه داد: برنامه عملیاتی می‌تواند توسط شورای شهر و شهرداری انجام شود که در بحث ورزش همگانی کار شود.

کاروانسرای شاه‌عباسی به فرهنگسرا تبدیل شود نه قهوه‌خانه

پیشنهاد شهروند دیگر دیدن راهکاری برای تشویق جوانان مهندس شهرستان بود وی پیشنهادی که داد تبدیل کاروانسرای شاه‌عباسی به فرهنگسرا بود و تأکید کرد تا قبل از اینکه این مجموعه  به قهوه‌خانه و رستوران تبدیل شود باید این امر صورت گیرد که هم اصالت و هویت فرهنگی شهر را حفظ کنیم و هم بحث فرهنگی شهرمان دیده شود.

تهیه سند توسعه رفسنجان بخشی از سخنان شهروند دیگری بود که مطرح شد، وی توضیح داد: تا زمانی که این سند در سه مقطع کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت انجام نشود، نمی‌توانیم پیشرفت کنیم.

وی همچنین تأکید کرد: نوشتن سند توسعه وظیفه متخصصان مختلف در هر زمینه است.

یک شهروند دیگر اظهار کرد: مشکل بزرگی که رفسنجان دارد این است که الان که رفسنجان پسته ندارد چه باید کرد اگر تمام گروه‌ها دست به دست هم ندهیم و برای برداشت آب سازوکاری پیدا نشود ۸۰ درصد باغات خشک می‌شود.

اما نماینده خیریه‌های شهرستان هم در جمع حاضر بود و دغدغه بزرگی داشت، خیریه‌هایی که در طرح جمع‌آوری متکدیان نقش‌آفرینی می‌کنند از شهرداری خواستند در طرح متکدیان کمک کند و در تبلیغات سطح شهر آگاه‌سازی کند که مردم به متکدیان کمک نکنند و کمک‌های خود را به نهادهای حمایتی و خیریه‌ها بدهند تا به دست نیازمندان واقعی برسانند.

پایان‌بخش این گفتمان مشارکت شهرداری در سرمایه‌گذاری‌های عام‌المنفعه بود که کمک زیادی به شهروندان می‌کند و این نظر یک شهروند دغدغه‌مند بود.

اما  حجت‌الاسلام هاشمیان در جمع‌بندی نهایی نخستین تالار گفتمان شهری اظهار داشت: در اولین جلسه نکات و ایده‌هایی که مطرح شده ثبت و ضبط شد و در دبیرخانه مطرح و در زمینه مواردی که مطرح شده پیگیری می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر رفسنجان خاطرنشان کرد: نظرمان بر این است این تعامل و گفتمان مستمر باشد ضمن اینکه بسیاری از مطالب مطرح‌شده از قبل در دستور کار شورا قرار گرفته بود.

شهردار رفسنجان هم هم در جمع‌بندی تصریح کرد: پیشنهادات بسیار خوبی در این جلسه مطرح شد بحث اول در رفسنجان که دارای اهمیت است شهر امن است ما نیاز به این داریم که شهر امن داشته باشیم و در تمام موارد امنیت و آرامش برای مردم برقرار باشد امنیت هزینه سنگینی دارد اما باید امنیت برقرار باشد هر موضوعی که وجود دارد نیاز به امنیت دارد.

وی ادامه داد: مبنای طراحی شهر انسان‌محور است حرکت و آسایش انسان در آن اهمیت دارد پروژه‌هایی که تعریف شده انسان در آن دیده شده است.

عظیمی‌زاده تصریح کرد: همه تلاش ما و همه تأثیرگذاران برای ایجاد تنوع زندگی و جلوگیری از مهاجرت است همچنین در زمینه برندسازی برنامه داریم که شهر در شناخت ظرفیت‌ها از جمله گردشگری و…شناخته شود.

وی بیان کرد: شبکه‌سازی بحث دیگری است که دنبال می‌کنیم و یکی از موارد شبکه‌سازی برگزاری همین جلسات است و کسانی که دوست دارند در اداره شهر نقش داشته باشند شناسایی می‌شوند.

شهردار رفسنجان توضیح داد:شبکه مهندسان، شبکه معتمدان محلات، شبکه سرمایه‌گذاران شهر و سایر شبکه‌هایی که می‌تواند در شهر به وجود آید و در نهایت می‌خواهیم حس افتخار رفسنجانی‌بودن را زنده کرده و به آن رونق ببخشیم.

انتهای پیام/ بمی‌نژاد

برچسب ها:
رفسنجان، روراستی، تالار، گفتمان
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :