۳۰۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور تأسیس شد/۱۸ دانشگاه ایران جزء دانشگاه های برتر جهان شدند

  • شناسه خبر: 39945
۳۰۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور تأسیس شد/۱۸ دانشگاه ایران جزء دانشگاه های برتر جهان شدند

وزیر علوم، ‌تحقیقات و فناوری گفت: در کمتر از ۱۰ سال بیش از ۳ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور دایر کردیم که برخی از این شرکت‌ها موفقیت‌های بسیار خوبی داشتند. 

وزیر علوم، ‌تحقیقات و فناوری گفت: در کمتر از ۱۰ سال بیش از ۳ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور دایر کردیم که برخی از این شرکت‌ها موفقیت‌های بسیار خوبی داشتند.

به گزارش”روراستی” منصور غلامی پیش از ظهر امروز در همایش «توسعه روابط آموزش عالی ایران و افغانستان» در محل تالار خیام دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان اظهار داشت: در ساختار وزارت علوم وظایفی تعریف شده است به ویژه بازنگری که در ایام اخیر در راستای برنامه‌های قانونی کشور صورت گرفت و وظایف علوم را احصا و محول کردند.

وی بیان داشت: یک بخش توسعه روابط بین‌الملل است که به عنوان دیپلماسی علمی نامگذاری شده و هدف را برای ارتباط هرچه بیشتر بین استادان، محققان، دانشجویان و دانش‌پژوهان با کشورهای مختلف دنیا به ویژه کشورهای دوست و همسایه تعریف کرده است.

غلامی تصریح کرد: با توجه به جایگاه علمی دانشگاه‌ها و پژوهش‌های ما به طور کلی ایران در دنیا رتبه‌های خوب و ویژه‌ای توسط محققان و دانش‌پژوهان کسب کرده که موجب اثبات مراکز علمی ما در دنیا شده است و مراکز علمی دنیا اغلب مراکز علمی ما را به نام می‌شناسند و سال ۲۰۱۶ ایران در رتبه‌بندی علمی در جایگاه هجدهم بوده است.

وی ادامه داد: در بعضی رشته‌ها و تخصص‌ها رتبه‌های بسیار خوب و از نظر رشد علمی در منطقه رتبه اول یا دوم را داشتیم و از نظر سرعت رشد علمی رتبه اول دنیا را داریم و این موارد در مؤسسه‌ها و نهادهای مختلف رتبه‌بندی علمی در دنیا آورده شده است.

غلامی خاطرنشان کرد: در داخل کشور طی سال‌های اخیر شاهد تحولات خوبی در حوزه علم  و فناوری بودیم و در حال حاضر در کمتر از ۱۰ سال بیش از ۳ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور دایر کردیم که برخی از این شرکت‌ها موفقیت‌های بسیار خوبی داشتند.

وزیر علوم، ‌تحقیقات و فناوری ادامه داد: این دستاوردها هم مشکلات مهمی را در کشور برطرف و هم مدل‌های موفقی برای محققان و جوانان دانشمند عرضه کردند، ۴۲ پارک علم و فناوری و بیش از ۱۰۰ مرکز رشد در کشور داریم که در تلاش هستند، تبدیل علم به ثروت، توسعه اشتغال و همه‌جانبه کشور را به دنبال داشته باشند.

وی اذعان داشت: رویکردی که بخش‌های صنعتی و خدماتی طی سال‌های اخیر به سمت دانشگاه‌ها داشتند، رویکرد مبارکی است و برنامه‌های مشترکی در حال اجرا، تدوین و برنامه‌ریزی است که به توسعه بیشتر کشور منجر می‌شود.

غلامی با اشاره به اینکه نقاط مشترک خوبی بین دو کشور ایران و افغانستان وجود دارد، افزود: بخش کوچکی از دانشجویانی که در کشور تحصیل می‌کنند، هزینه‌های تحصیل خود را پرداخت می‌کنند، اما از پشتیبانی‌های دانشگاه‌های ما برخوردار هستند.

وی گفت: انتظار ما این است که بتوانیم، تعداد بیشتری از دانشجویان افغانستان را با پرداخت هزینه‌های تحصیل از طرف خود آن‌ها بپذیریم، کیفیت دانشگاه‌های ما بسیار بالا و قابل رقابت با دانشگاه‌های بزرگ کشور هدف تحصیل این دانشجویان است.

غلامی عنوان کرد: در رتبه‌بندی‌های اخیر، ۱۸ دانشگاه ما در بین دانشگاه‌های برتر دنیا قرار گرفتند و امیدواریم، این رقم بیشتر شود، بنابراین دانشگاه‌های ما می‌توانند، هدف خوبی برای تحصیل دانشجویان داوطلب افغانستانی باشد.

وی به برگزاری دوره phd برای مربیان دانشگاه‌های افغانستان اشاره کرد و بیان داشت: این دوره‌ها با توجه به اشتراک‌های زبانی، جایگاه علمی دانشگاه‌های ما و به نسبت سهولت در انتقال دانش و مهارت‌های جدید به این دانشجویان محقق می‌شود.

وزیر علوم، ‌تحقیقات و فناوری ابراز داشت: ما در زمینه‌های دانش و فناوری‌های جدید حوزه تحصیلات مهارتی مانند دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای و جامع علمی و کاربردی را برای دانشجویان افغانستانی مد نظر داریم که می‌تواند، نیروی کار را در بخش‌های مختلف تربیت کند.

غلامی خاطرنشان کرد: در بحث همکاری در اجرای مدل‌های مشابه علم و فناوری اعلام آمادگی کردیم، این مدل در دنیا در جاهای مختلف تجربه شده و در کشور ما تجربیات خوبی به دست آورده است.

وی تصریح کرد: در مجموع آنچه انتظار می‌رود در این دوره از نشست‌های همکاری اتفاق بیفتد، این است که بتوانیم، وظیفه خود را در میزبانی هیأت و همسایگی کشور افغانستان به خوبی انجام دهیم و انتظار داریم، وزیر تحصیلات عالیه افغانستان و همکاران وی در راستای تداوم اجرای دقیق این توافق‌ها، ارتباط نزدیک با مراکز علمی و طرح در دولت افغانستان این زمینه‌ها را معرفی کنند و بتوانیم در کنار آن گسترش مناسبت بیشتری بین دو کشور داشته باشیم.

برچسب ها:
رفسنجان،روراستی،دانشگاه،برتر
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :