مرگ ۵ نفر بر اثر هاری در رفسنجان در دهه ۹۰

  • شناسه خبر: 39929
مرگ ۵ نفر بر اثر هاری در رفسنجان در دهه ۹۰

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان گفت: از سال ۹۱ تاکنون ۵ نفر بر اثر هاری در رفسنجان جان خود را از دست دادند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان گفت: از سال ۹۱ تاکنون ۵ نفر بر اثر هاری در رفسنجان جان خود را از دست دادند.

به گزارش “روراستی“احمد جمالی‌زاده صبح امروز در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت اظهار داشت: همه افراد جامعه در ارتقای سطح سلامت جامعه نقش دارند و همچنین ادارات و دستگاه‌ها هم مسؤول هستند.

وی بیان داشت: شایع‌ترین علت مرگ و میرها بیماری‌های قلبی عروقی است، تغذیه، کم‌تحرکمی، آلودگی زیست‌محیطی استرس‌ها و عوامل روحی روانی و بیماری‌های دیابت و افزایش وزن و چاقی که مشخص است و باید اطلاع رسانی و آموزش داده شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علو‌م‌پزشکی رفسنجان تصریح کرد:در رفسنجان میزان چاقی بالای ۱۸ سال و از متوسط کشوری فوق‌العاده بالاتر است در الگوی تغذیه‌ای هم از متوسط کشوری وضعیت‌مان بدتر است.

وی با بیان اینکه سرطان‌ها دومین علت مرگ در رفسنجان است، افزود: سال گذشته یک‌هزار و ۱۶۹ مورد مرگ داشتیم که بالغ بر ۴۰ درصد موارد عوامل قلبی عروقی، ۲۰ درصد سرطان‌ها و تصادفات در مرحله سوم قرار دارد.

جمالی‌زاده افزود: تغذیه، رفتار و سبک زندگی در سرطان‌ها اثرگذار است و تصادفات و حوادث هم به نوعی به رفتار مردم برمی‌گردد.

وی با اشاره به اینکه دستگاه‌های متولی واردات برخی موادغذایی، دستگاه‌های متولی آلودگی هوا و سایر دستگاه‌ها باید نقش خود را در حوزه سلامت ایفا کنند، افزود: دستگاه‌ها در قبال موادی که تولید می‌شود باید دقت کنند زمانی جامعه سالم داریم که هر کس ورود کند و وظیفه خود را انجام دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان به مرگ مرد ۵۸ ساله در رفسنجان بر اثر هاری در سال جدید اشاره کرد و گفت: سال گذشته بیش از یک‌هزار و ۳۰۰ نفر به مرکز بهداشت برای دریافت واکسن هاری مراجعه کردند و ۲۴ ساعته نیرو در شهرها و بخش‌های شهرستان گذاشتیم که برای واکسن افرادی که دچار حیوان‌گزیدگی شدند خدمات دهند.

وی ادامه داد: اگر در برابر هاری اقدامات اولیه انجام شد، می‌توان از هاری پیشگیری کرد اما اگر فرد از ناحیه صورت، سر یا نزیک مغز دچار زخم بر اثر گازگرفتگی حیوان هار شود علی‌رغم انجام اقدامات اولیه به هاری مبتلا می‌شود.

جمالی‌زاده عنوان کرد: سال گذشته وزارت بهداشت بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان برای واکسن هاری هزینه کرده که یک مرگ هاری در کشور اتفاق نیفتد و کل مرگ‌هایی که سال گذشته بر اثر هاری اتفاق افتاده به اندازه انگشتان یک دست است.

وی اضافه کرد: رسالت دستگاه‌های دیگر هم باید انجام شود تا کی باید سگ‌ها در شهر رها باشند و برای مردم مشکلات به وجود آورند اگر دستگاه‌ها به خوبی وسط نیایند هر چه وزارت بهداشت هزینه کند باز هم تا هدفی که می‌خواهیم فاصله داریم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان با بیان اینکه در دو سال گذشته مرگ هاری نداشتیم، بیان کرد: از ابتدای سال در کشور دو مورد مرگ بر اثر هاری داشتیم که یک مورد در رفسنجان بوده است.

وی با اشاه به اینکه در دنیا به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۰۰ نفر دچار حیوان‌گزیدگی می‌شوند ولی در کشور ما به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۲۰۰ نفر، عنوان کرد: در رفسنجان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۳۵۰  نفر دچار حیوان‌گزیدگی می‌شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان گفت: هاری در بسیاری از کشورها تقریبا به صفر رسیده و کنترل شده و در کشور ما طبق تعهدی که به سازمان بهداشت جهانی دادیم باید میزان هاری در چند سال آینده به صفر برسد.

جمالی‌زاده همچنین اضافه کرد: از سال ۹۱ تا کنون، ۵ مورد مرگ ناشی از هاری در رفسنجان داشتیم.

 

برچسب ها:
رفسنجانف روراستی، مرگ، هاری
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • شهروند

    چرا فکری به حال سگهای ولگرد نمیشه؟؟؟