حیوان‌گزیدگی در رفسنجان ۱٫۵ تا ۲ برابر بیشتر از میانگین کشوری

  • شناسه خبر: 39820
حیوان‌گزیدگی در رفسنجان ۱٫۵ تا ۲ برابر بیشتر از میانگین کشوری

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان گفت: میزان حیوان‌گزیدگی در شهرستان رفسنجان ۱٫۵ تا ۲ برابر بیشتر از میانگین کشوری است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان گفت: میزان حیوان‌گزیدگی در شهرستان رفسنجان ۱٫۵ تا ۲ برابر بیشتر از میانگین کشوری است.

به گزارش”روراستی” احمد جمالی‌زاده با اشاره به  کارگروه کنترل بیماری‌های زئونوز «بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان» که روز گذشته در سالن ذکریا برگزار شد، اظهار داشت: این کارگاه برای بخشداران بخش‌های مختلف شهرستان رفسنجان، نمایندگانی از ادارات فرمانداری، شهرداری، محیط‌زیست، دامپزشکی و نیروی انتظامی برگزار شد.

وی با اشاره به مصوبات جلسه یادشده تصریح کرد: تأکید به ساماندهی سگ‌های ولگرد در شهرستان و اطلاع‌رسانی به مردم در زمینه شستشوی محل آسیب‌های ناشی از حیوان‌گزیدگی، مراجعه به موقع جهت پیشگیری با سرم و واکسن هاری از جمله مصوبات آن جلسه بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی شهرستان رفسنجان مشخص کردن وضعیت سگ‌ها در روستاها به صورت قلاده‌زدن سگ‌های صاحب‌دار و جمع آوری و دفع بهداشتی پسماندهای خانگی به ویژه در روستاها را از جمله وطایف دهیاری‌ها برشمرد.

وی با تاکید بر انجام واکسیناسیون سگ‌های صاحبدار در شهرستان افزود: همچنین لزوم اطلاع‌رسانی به جامعه در موارد پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان از جمله عدم مصرف لبنیات سنتی و غیرپاستوریزه و استفاده از گوشت‌های مورد تائید دامپزشکی و خردکردن آنها پس از ۲۴ ساعت دیگر مصوبات جلسه روز گذشته بود.

جمالی‌زاه ابراز داشت: شهروندان و روستاییان در صورت هرگونه گازگرفتگی توسط پستانداران و حتی چنگ‌زدن حیواناتی مثل گربه، محل آسیب دیده را بلافاصله به مدت ١۵ تا ٢٠ دقیقه با آب پرفشار و صابون شستشو داده و فوراً برای دریافت واکسن هاری به  مرکز بهداشتی و یا درمانی مراجعه نمایند.

وی عنوان کرد: اگرچه  بیماری هاری ۱۰۰ درصد کشنده است اما با شستتشو و دریافت به موقع سرم و واکسن هاری کاملا قابل پیشگیری است.

برچسب ها:
رفسنجان، روراستی، حیوان، کشوری
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :