اذعان ولی‌عهد سعودی: عربستان به خواسته غرب، وهابیت را گسترش داد

  • شناسه خبر: 39593
اذعان ولی‌عهد سعودی: عربستان به خواسته غرب، وهابیت را گسترش داد

همزمان که برخی ریشه تفکرات گروه‌های تکفیری تروریستی مثل داعش را اندیشه‌های وهابیت می‌دانند، ولی‌عهد سعودی اذعان کرد که کشورش به خواسته متحدان غربی در جریان جنگ سرد، وهابیت را گسترش داد.

همزمان که برخی ریشه تفکرات گروه‌های تکفیری تروریستی مثل داعش را اندیشه‌های وهابیت می‌دانند، ولی‌عهد سعودی اذعان کرد که کشورش به خواسته متحدان غربی در جریان جنگ سرد، وهابیت را گسترش داد.

به گزارش”روراستی” به نقل از خبرگزاری فارس، در حالی که مقام‌های کشورهای مختلف بارها درباره گسترش وهابیت از سوی عربستان سعودی ابراز نگرانی کرده‌اند و برخی هسته‌ عقیدتی داعش و القاعده را تفکرات وهابیت می‌دانند، ولی‌عهد و پسر شاه سعودی در یک مصاحبه، اعتراف کرد که عربستان بنا بر خواسته غرب، وهابیت را گسترده داده است.

محمد بن سلمان پسر شاه، ولی‌عهد و وزیر دفاع عربستان سعودی در مصاحبه با روزنامه آمریکایی واشنگتن پست گفت که سرمایه‌گذاری‌ها در مساجد و مدارس مذهبی وهابیت، «ریشه در جنگ سرد» دارد.

به اذعان بن سلمان، «متحدان [غربی] عربستان سعودی» از این کشور خواسته بودند از منابع خود برای جلوگیری از گسترش نفوذ و «تعدی اتحاد شوروی» در میان کشورهای اسلامی اقدام به گسترش وهابیت کند.

بن سلمان با این ادعا که اکنون دیگر تامین مالی وهابیت توسط «موسسات و بنیادهای سعودی» انجام می‌گیرد و نه دولت این کشور، گفت که اکنون «ما باید همه این (تامین مالی از وهابیت در مناطق مختلف) را برگردانیم».

او درباره دین اسلام و تفکرات افراطی منتسب به اسلام هم صحبت کرد.

ولی‌عهد سعودی گفت: «به نظر من اسلام، معقول و ساده است و افرادی در تلاش برای به گروگان گرفتن آن هستند».

وی با تاکید بر صحبت‌های مفصل خود با رهبران مذهبی در درون عربستان سعودی، این صحبت‌ را مثبت خواند و گفت: «به دلیل این صحبت‌ها است که هر روز که می‌گذرد، متحدان ما در میان دستگاه مذهبی (عربستان) بیشتر می‌شود».

محمد بن سلمان، ولی‌عهد عربستان در مصاحبه با واشنگتن‌پست به مسائل دیگری هم اشاره کرد.

وی به خبر منتشر شده در رسانه آمریکایی مبنی بر اینکه او گفته، «داماد ترامپ را در مشت خود دارد»، را رد کرد و گفت که روابط من با جارد کوشنر  بخشی از روابط رسمی میان کشورهای ما است.

پسر ملک سلمان، در این مصاحبه هدف خود از سفر به آمریکا را جذب سرمایه برای عربستان سعودی خواند.

او به موضوع برنامه‌های ریاض در قبال برنامه هسته‌ای اشاره کرد.

به گفته بن سلمان، عربستان صاحب پنج درصد از ذخائر اورانیوم دنیاست و اگر ما از اورانیوم خودمان استفاده نکنیم مثل این است که از استفاده از نفت دست بکشیم.

ولی‌عهد سعودی درباره منطقه هم صحبت کرد و گفت «اگر تمام مشکلات منطقه‌مان را حل کنیم، خاورمیانه به اروپای جدید تبدیل خواهد شد».

او در بخش دیگری از این مصاحبه به موضوع فلسطین هم اشاره کرد و تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس را «اقدامی دردناک» خواند.

برچسب ها:
رفسنجان، روراستی، عربستان، وهابیت
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :