فروش شرکت مس به ۹ هزار میلیارد تومان در سال جاری رسید

  • شناسه خبر: 39430
فروش شرکت مس به ۹ هزار میلیارد تومان در سال جاری رسید

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امسال فروش شرکت مس به حدود ۹ هزار میلیارد تومان رسید که سال آینده با رشد قیمت و سطح تولید فعلی حتماً سطح قیمت بالاتر خواهد رفت.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امسال فروش شرکت مس به حدود ۹ هزار میلیارد تومان رسید که سال آینده با رشد قیمت و سطح تولید فعلی حتماً سطح قیمت بالاتر خواهد رفت.

به گزارش”روراستی” احمد مرادعلیزاده عصر امروز در جمع مدیران مس و مسؤولان رفسنجان و شهربابک در محل مجتمع مس سرچشمه اظهار داشت: در حوزه تولید بعد از گذشت چهار سال حدود ۳۵ درصد رشد داشتیم و امروز به تولید حدود ۳۰۰ هزار تن مس محتوا رسیده‌ایم و باید میزان تولید کنسانتره را هم به آن اضافه کرد.

وی بیان داشت: این اقدامات در شرایط تحریم و رکود صورت گرفته است و اگر شرایط تأمین منابع بهتر و رونق وجود داشت و توسعه‌های مقرون به صرفه انجام می‌شد، رشد بیشتری در تولید داشتیم.

مدیرعامل سابق شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان اینکه امروز تمام معادن و کارخانجات تغلیظ بیش از ظرفیت اسمی تولید می‌کنند به نحوی که در تولید کاتد هنوز به نقطه هدف‌گذاری‌شده نرسیده‌ایم، افزود: زحمت مضاعفی را همه واحدها کشیدند و طی دو سه سال آینده به این هدفگذاری خواهیم رسید.

مرادعلیزاده ادامه داد: امروز در بازار جهانی تولید کاتد هدف نیست و مس محتوا دارای ارزش‌افزوده و هدف است، بنابراین تولید، نگهداری، بالا بردن کیفیت تولید و کاهش قیمت تمام‌شده حاصل زحمات نیروهای شرکت است.

وی عنوان کرد: قیمت تمام‌شده تولید کاتد مس ۳ هزار و ۹۰۰ دلار است و با توجه به اینکه سال دشواری برای ذوب خاتون‌آباد و سرچشمه بود، قیمت کاهش یافته است.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: تغییر سیستم ریورب به فلش در سرچشمه با حمایت و پشتیبانی و زحمات نیروهای مجتمع مس سرچشمه، ذوب را به نقطه مطلوب رسانده و در خاتون‌آباد با حفظ شرایطی که در رفع آلایندگی هدف‌گذاری شده بود، تولید را به ۱۱۰ هزار تن آند افزایش دادیم.

وی ابراز کرد: این موضوعات بلوغ نسبی و کامل سیستم را می‌رساند که حاصل همگرایی، همفکری و همدلی و کار مشترک است، امروز تولید در کارخانجات مس در کشور مناسب است، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

مرادعلیزاده تصریح کرد: در حال حاضر در دنیا به ازای هر نفر، ۲۷ تن مس محتوا تولید می‌شود که ما به ۱۶ تن رسیده‌ایم و هنوز تا ۲۵ تن و ۲۷ تن فاصله داریم.

وی اذعان کرد: هنوز نتوانسته‌ایم در مس کاتد و آند به قیمت‌های جهانی برسیم، امروز هزینه‌های شارژ در ذوب حدود ۹۰ دلار و در پالایشگاه حدود ۵۰ دلار است و جمع این هزینه‌ها نباید از ۱۵۰ دلار تجاوز کند، اما در صنایع مس کشور این هزینه‌ها به بیش از ۷۰۰ دلار می‌رسد.

مشاور وزیر صنعت با اشاره به اینکه در شرایط زمانی که رکود و تحریم و تورم بود، مدیران شرکت مس عهدی را با خود و همکاران خود بستیم که چگونه کاری کنیم، صنعت مس برای کشور مقرون به صرفه باشد و این اراده منجر به این شد که قیمت تمام‌شده تولید مس را از ۴ هزار و ۹۰۰ دلار به ۳ هزار و ۹۰۰ دلار برسانید.

مرادعلیزاده توضیح داد: در تولید مس محتوای کنسانتره به ۱۰ هزار و ۴۵۰ دلار یا ۳ هزار و ۲۰۰ دلار رسیدیم و این همت بود که مدیران مس را توانمند کرد.

مدیرعامل سابق شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به اینکه در حوزه منابع انسانی با توجه به همه زحماتی که کشیده شده است، شرکت از قراردادهای هشتگانه‌ای که نجات پیدا کرده به شرایط مطلوبی رسیده، افزود: به طوری که به سه نوع قرارداد در شرکت رسیده و همسان‌سازی نیروی انسانی در حقوق و دستمزد در جهت رفع تبعیض و ایجاد عدالت نسبی می‌تواند کمک کند.

وی بیان داشت: با توافق برجام موجب شد کالاهای مانده را به فروش برسانیم، ضمن اینکه از اعتبار شرکت در قالب فروش خارجی فاینانس بگیریم و بخشی از پول خارجی را با هزینه‌های کم جذب کنیم و با استفاده از آن‌ها و پول فروش، حدود ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان وام را بازپرداخت کردیم.

مرادعلیزاده افزود: امروزه شرکت مس نه تنها به بانک‌ها بدهکار نیست، بلکه از اعتباری برخوردار است که اگر شرایط سیاسی اقتصادی کشور فراهم‌تر شود می‌توانیم حداقل یک میلیارد تومان وام خارجی و ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومان وام داخلی بگیریم.

وی اظهار کرد: با وجود اینکه بخشی از پروژه‌های اقتصادی و پولساز شرکت مس اجرا شده است، اما پروژه‌های اصلاحی، رفع آلایندگی، عادی که در تولید اثرگذار باشد در دستور کار است که برای اجرای آن‌ها به ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع نیازمند هستیم که تا پایان سال ۱۳۹۹ تولید را به ۴۰۰ هزار تن برسانیم که منابع معدنی ما پاسخگوی این عدد است.

مدیرعامل سابق شرکت ملی صنایع مس ایران با تأکید بر اینکه در اکتشافات به دلیل عدم استفاده از تکنولوژی و دانش نوین مشکلاتی داریم که امیدواریم با همگرایی در هیئت مدیره مس این مشکلات حل شود، گفت: امیدواریم بتوانیم از دانش نوین استفاده کنیم تا بتوانیم اکتشافات مس را در هشت پهنه در استان‌های خراسان جنوبی، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان و آذربایجان شرقی انجام دهیم.

وی همچنین بیان کرد: در حوزه صندوق بازنشستگی مس و شرکت‌های وابسته به صندوق و سرمایه‌گذاری، تصمیمی که هیأت ‌امنای صندوق که هیأت‌مدیره مس است، گرفتند این است که صندوق باید از بنگاه‌داری نجات پیدا کند و به حوزه‌ای برود که صرفاً سهامدار و سیاستگذار باشد که این تصمیم بیش از یک سال است که گرفته شده و این سیاست به خوبی پیش می‌رود.

مرادعلیزاده اظهار داشت: در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی در شهرهای جوار کارخانه از جمله رفسنجان، شهربابک، پاریز، سرچشمه و انار کارهایی در بستر اقتصاد مقاومتی کارهایی از دو سال قبل در استان آغاز شد و مطالعات دقیقی نیز در شرکت مس انجام شد و شرکت مس به عنوان معین منطقه ۶ استان مشخص شد.

مدیرعامل سابق شرکت ملی صنایع مس ایران به برنامه تولید مس در سال ۹۷ اشاره داشت و بیان کرد: در سال ۹۷ چشم‌انداز تولید مس چشم‌انداز خوب و دقیقی است و امسال فروش شرکت مس به حدود ۹ هزار میلیارد تومان رسید که سال آینده با رشد قیمت و سطح تولید فعلی حتماً سطح قیمت بالاتر خواهد رفت.

مرادعلیزاده به رشد قیمت سهم مس در بورس اشاره و عنوان کرد: متوسط رشد بازار بورس در سال ۹۶ میزان ۲۸ درصد بود که در مس این میزان ۷۰ درصد بوده است که بالاترین محسوب می‌شود و مس را به چهار شرکت برتر بورسی تبدیل کرده است.

برچسب ها:
رفسنجان، روراستی، فروش، مس
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :