۵ هزار ایستگاه در سطح کشور میزان گرمایش را رصد می کنند

  • شناسه خبر: 39310
۵ هزار ایستگاه در سطح کشور میزان گرمایش را رصد می کنند

رئیس اداره هواشناسی کشاورزی سازمان هواشناسی کشور گفت: در ایران ۵ هزار ایستگاه وجود دارد که میزان گرمایش زمین در سطح کشور را رصد می کنند.

رئیس اداره هواشناسی کشاورزی سازمان هواشناسی کشور گفت: در ایران ۵ هزار ایستگاه وجود دارد که میزان گرمایش زمین در سطح کشور را رصد می کنند.
به گزارش “روراستی” مسعود حقیقت در آیین رونمایی از سامانه هوشمند تهک و پروژه نخستین ایستگاه هوشمند آب و هواشناسی کشور در سالن آمفی تئاتر دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان اظهار داشت: ما انسان ها هرساله دمای کره زمین را با روشن کردن چوب و زغال، بخاری، ایجاد کارخانه ها و امثالهم افزایش می دهیم به طوری که در ایران طی سالهای اخیر ۰٫۵ تا ۱ درجه افزایش دما داشتیم.
وی با بیان اینکه می توان با هم افزایی به سمتی برویم که دانش کشاورزی را بسط و گسترش دهیم و از بروز خسارت ها و نابهنجاری هایی که سالهاست به این بخش کشاورزی وارد می شود جلوگیری کرد، افزود: تهدید خشکسالی در کمین کشاورزی است و اگر دستگاههای بهینه سازی آب ایجاد نشود در آینده نه چندان دور کشاورزی نابود خواهد شد.
حقیقت ادامه داد: یکی از جنبه های تأثیر گذار بر کشاورزی گرماست که نباید دمای زمین افزایش یابد اطلاعات هواشناسی در باغبانی، اصلاح نباتات، جنگلها و مراتع و … که در امر تولید مواد غذایی نقش دارند اثربخش است.
وی با بیان اینکه می توان ۹۷ درصد از مواد غذایی و پروتوئینی را با مدیریت صحیح و هم افزایی در کشور خودمان تولید کرد، گفت: سازمان هواشناسی مرجع تولید دانش و سازمان جهاد کشاورزی متولی بخش کشاورزی است که هم افزایی در این دو فرایند می تواند به نفع جامعه باشد.
وی اظهار کرد: کمیسیون هواشناسی کشاورزی در سازمان جهانی هواشناسی با هدف نشان دادن اهمیت دانش کشاورزی تشکیل شده است.
حقیقت خاطرنشان کرد: در سطح ملی و استانی در بخش های کشاورزی اقداماتی جهت بهبود وضعیت کشاورزی در دست است که ۴۰۹ ایستگاه هواشناسی کشاورزی در سطح کشور فعال است.
وی ابراز داشت: برای رفع مشکلات حوزه کشاورزی از سال ۹۳ نیز سامانه تهک ( توسعه هواشناسی کاربردی) در استانهای کشور راه اندازی شده که تا کنون به صورت دستی بوده و امروز سه شنبه این سامانه هوشمند تهک به صورت پایلوت در رفسنجان رونمایی شد.
حقیقت با بیان اینکه کشاورزان می توانند در سامانه تهک اطلاعات خود و اراضی کشاورزی خود را ثبت کنند، توضیح داد:با ثبت این اطلاعات در زمان بحرانهایی نظیر سرمازدگی، گرمازدگی، باد و طوفان و … خدماتی از جمله ایجاد دود در زمینها، مهپاشی و دیگر خدمات را جهت جلوگیری از بروز خسارات ناشی از این بحرانها دریافت کنند.

برچسب ها:
رفسنجان،روراستی،گرمایش،زمین
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :