معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم در رفسنجان: قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی قابل اجراست

  • شناسه خبر: 38045
معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم در رفسنجان: قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی قابل اجراست

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی در مرداد ماه امسال به تصویب مجلس رسیده و طبق این قانون مجازات‌هایی برای متخلفان در نظر گرفته شده که قابل اجراست.

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی در مرداد ماه امسال به تصویب مجلس رسیده و طبق این قانون مجازات‌هایی برای متخلفان در نظر گرفته شده که قابل اجراست.

به گزارش”روراستی” محمد روشن‌ روز چهارشنبه در همایش حقوقی مدیران دانشگاه‌های منطقه هشت کشور در سالن همایش‌های شهید هنری دانشگاه ولیعصر(عج) شهرستان رفسنجان اظهار داشت: در طرح آمایش آموزش عالی دانشگاه‌های کشور به ۹ منطقه تقسیم شده و مناطق ۹ گانه مشترک بر یک یا چند استان هستند که منطقه هشت کشور شامل دانشگاه‌های استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان است.

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: معمولا جلسات هم‌اندیشی با حضور مدیران دفاتر حقوقی تشکیل می‌شود و مسائل حقوقی را  مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم و یا لوایح مورد تدوین را برای تصویب در مجلس شورای اسلامی با همفکری این مدیران مورد بحث و تحقیق قرار می‌دهیم.

روشن بیان کرد: لایحه صیانت از حقوق دانشگاهیان امروز در دانشگاه ولیعصر رفسنجان مورد بحث قرار داده شد، در واقع دانشگاه‌ها به‌واسطه نوع مأموریتی که در جوامع دارند و اندیش‌ورزان در آن حضور پیدا می‌کنند باید صیانت‌هایی در راستای حفظ حقوق دانشگاه‌ها انجام دهند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: چون طبیعی است نظراتی از سوی اندیشمندان و اساتید ارائه شود که اینها گاهی اوقات عواقبی به دنبال خواهد داشت و ما تلاش داریم درحوزه آزاد اندیشی و نواوری اگر اساتید مقاطع دکترا نظراتی دادند این نظرات با مزاحمت های غیر کارشناسانه مواجه نشود.

وی گفت: به دانشگاه‌های ما از ابتدای تاسیس زمین‌هایی اختصاص می‌دادند که این دانشگاه‌ها اقدام به تاسیس سازمان مرکزی، دانشکده پژوهشکده و … کرده‌اند، برخی از این زمین‌ها باید برای صدور سند تک برگی مستندسازی و برای آنها اسناد تک‌برگی صادر می‌شد تا از معرض هرگونه تعرضی مصون بمانند.

روشن افزود: قبلا دانشگاه‌ها معمولا به فکر تشکیل کلاس و برگزاری علوم علمی و آزمایشگاهی بودند و آن‌طور که باید اهتمام به مستندسازی اموال غیر منقول را نداشتند که در این رابطه از سه سال گذشته تاکنون  با همفکری معاونت حقوقی رئیس جمهور، وزرات اقتصاد و دارایی و ثبت اسناد و امکلاک کشور تلاش کردیم و اخیرا برای ۶۴ درصد زمین‌ها و اعیان متعلق به دانشگاه‌ها سند تک‌برگی صادر شده است.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: لایحه‌ای دیگر نیز در  سال ۹۳ در وزارتخانه تحت عنوان قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی تدوین شده که مرداد ماه امسال در مجلس شورای اسلامی تصویب و شده و قابل اجرا است.

وی تصریح کرد: این قانون شامل همه کسانی است که اقدام به تخلف کنند، است، برخی در مقابل دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی اقدام به تولید آثار علمی و فروش به متقاضیان دارند، با کسانی که مقالات را می فروشند و تحت این ماده قانونی کسانی که به‌واسطه تشکیل موسسه یا پایگاه الکترونیکی اقدام به این کار کنند مجازات‌هایی در نظر گرفته شده و اگر استاد یا دانشجویی هم به وسیله این مقاله ارتقاء پیدا کند یا از امتیازات مالی و معنوی برخوردار شود اگر بعداً کشف شود قابل لغو است.

روشن بر کاربردی‌تر شدن علوم دانشگاهی و کمک به توسعه و رونق اقتصادی تأکید کرد و گفت: یکی از رسالت‌های دانشگاهی این است که علم دانشگاهی را به‌منظور ارتقاء سطح توسعه و اقتصاد مملکت به‌کار بگیرید و دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان در زمینه کشاورزی و ارتباط با صنعت گام‌های موثری برداشته است که باید الگوی دانشگاه‌های دیگر شود.

برچسب ها:
رفسنجان، روراستی، قانون، قابل اجرا
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :