آلودگی کارخانه مس سرچشمه رفسنجان چند برابر حد مجاز/تهدید نسل خرس سیاه آسیایی با جاده‌سازی‌های غیرقانونی

  • شناسه خبر: 38037
آلودگی کارخانه مس سرچشمه رفسنجان چند برابر حد مجاز/تهدید نسل خرس سیاه آسیایی با جاده‌سازی‌های غیرقانونی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با انتقاد از آلودگی‌های کارخانه مس سرچشمه در رفسنجان گفت: این مجموعه گوگرد خالص و گاز SO2 را در محیط منتشر می‌کند، این آلودگی‌ها همیشه وجود داشته اما امروز به دلیل سردی هوا، عدم جابه‌جایی باد و سکون هوا بسیار بیشتر شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با انتقاد از آلودگی‌های کارخانه مس سرچشمه در رفسنجان گفت: این مجموعه گوگرد خالص و گاز SO2 را در محیط منتشر می‌کند، این آلودگی‌ها همیشه وجود داشته اما امروز به دلیل سردی هوا، عدم جابه‌جایی باد و سکون هوا بسیار بیشتر شده است.

به گزارش “روراستی” به نقل از خبرگزاری فارس، رضا جزینی‌زاده در نشست خبری اظهار داشت: اگر انتقاد نباشد دستگاه‌های دولتی رو به فساد رفته و کند پیش می‌روند و برای پویا ساختن دولت و مجموعه دولتی رسانه لازم و ضروری بوده و نقش آن‌‌ها را پاس می‌داریم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با انتقاد از آلودگی‌های کارخانه مس سرچشمه در رفسنجان گفت: روزی تالاب هور‌العظیم را برای ایجاد اشتغال و حل مسائل اقتصادی خشک کردند که سال‌ها بعد با گرد و غبار ریه‌های مردم از کار افتاد.

جزینی‌زاده ادامه داد: اثرات زیست محیطی در کوتاه مدت نبوده و اتفاقات آن را در بلند مدت خواهیم داشت و در زمان‌های طولانی است که جامعه را به چالش برده و خطرات آن متوجه مردم می‌شود.

وی از خطرات آلودگی‌های کنونی مس سرچشمه برای آیندگان گفت و ابراز داشت: این مجموعه گوگرد خالص و گاز SO2 را در محیط منتشر می‌کند، این آلودگی‌ها همیشه وجود داشته اما امروز به دلیل سردی هوا، عدم جابه‌جایی باد و سکون هوا بسیار بیشتر شده است.

جزینی‌زاده افزود: کوره فلش این کارخانه گاز SO2 با خروجی ۳۸ میلی‌گرم‌ نرمال بر متر مکعب را دارد و کوره کناری آن نیز با خروجی ۵۸ هزار میلی‌گرم‌ نرمال بر متر مکعب بوده که ۳۳ برابر حد مجاز است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با اشاره به آلودگی ذرات این کارخانه تصریح کرد: کارخانه مس سرچشمه رفسنجان باید ۱۵۰ میلی‌گرم بر نرمال متر مکعب آلودگی داشته باشد که اکنون حدود ۲ برابر بیشتر آزاد می‌کند، این آلودگی‌ها مستقیما وارد ریه افراد می‌شود که بسیار هم خطرناک است.

وی از پیشنهادات خود برای کنترل آلودگی‌های این کارخانه گفت و ابراز داشت: پیشنهاد سازمان محیط زیست این است که گاز SO2 را به H2SO4 «اسید سولفوریک» تبدیل کنیم که این برای دراز مدت است و برای کوتاه‌مدت باید ظرفیت‌های تولید را پایین بیاوریم که مورد قبول صاحبان کارخانه مس سرچشمه رفسنجان نیست.

جزینی‌زاده با بیان اینکه رقیق کردن گاز، پیشنهاد کارخانه مس سرچشمه است، گفت: این مشکلات را رفع نمی‌کند و آلودگی‌ها را به لایه‌های بالاتری می‌بردکه با یک بارندگی، آلودگی‌ها مجدد به زمین برمی‌گردند و آلودگی‌های ثانویه از جمله باران اسیدی را در پی خواهد داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان عنوان داشت: سازمان محیط زیست برای گرفتن حق مردم به‌ویژه آیندگان به دستگاه قضایی استان مراجعه کرده اما این نهاد این آلودگی‌های محرز را نادیده گرفته و به سود کارخانه مس سرچشمه رای داده است.

وی با بیان اینکه شهروند خبرنگار آلودگی‌های این مجموعه را دیده است و آن را بیان کرده، اما دستگاه قضایی استان آن را نادیده گرفته است، گفت: نهاد قضایی استان باید نظرات کارشناسی ما را می‌گرفت، ما بر اساس آمار و ارقام شکایت کردیم.

جزینی‌زاده با بیان اینکه با جاده‌سازی‌های غیرقانونی نسل خرس سیاه آسیایی را منقرض نکنیم، گفت: در دهبکری بم، منطقه پناهگاه حیات‌وحش زریاب قرار دارد که محل زندگی گونه کمیاب خرس آسیایی است و عده‌ای بدون مجوز وارد این منطقه شده و به‌صورت غیرقانونی اقدام به ساخت جاده کرده‌اند که محیط زیست آن را به هیچ وجه تایید نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه محیط زیست هیچ تضادی با صنعت، کار، اشتغال، پیشرفت و جاده‌سازی ندارد، گفت: سازمان محیط زیست با این موضوع به صورت فرابخشی عمل کرده و اعلام کرده است که همان جاده قدیمی با همان عرض قبلی و بدون تخریب، خاک‌برداری و بدون هرگونه عملیات باطله‌ریزی بهسازی و بازسازی شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان اضافه کرد: باید هم‌افزایی و هم‌گرایی میان مجموعه سه قوه وجود داشته باشد، اگر دستگاه قضایی با سازمان محیط زیست همکاری نکند، فعالیت‌های ما برای حفظ سرمایه ملی عقیم می‌ماند و ما تابع رای قضایی بوده اما نسبت به آن انتقاد داریم.

جزینی‌زاده با اشاره به اینکه سیاست کلی سازمان محیط زیست بر پایه این است که هر فعالیتی باید توجیه اقتصادی داشته باشد، عنوان کرد: کسی حق ندارد نظم اجتماعی را به‌هم ریخته و حق آیندگان را پیش‌فروش کند، سازمان یک رویکرد پایدار و متوازن داشته و همکاری دو قوه دیگر را نیز لازم دارد.

 

برچسب ها:
رفسنجانف روراستی، کارخانه، مس
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :