بازار میوه و آجیل شب یلدا بیگانه با جیب مردم

  • شناسه خبر: 37931
بازار میوه و آجیل شب یلدا بیگانه با جیب مردم

شب یلدا نزدیک است اما در گرانی‌های بازار میوه و آجیل این شب، نه‌تنها دست قشر ضعیف بلکه بالاتر هم به جایی نمی‌رسد.

شب یلدا نزدیک است اما در گرانی‌های بازار میوه و آجیل این شب، نه‌تنها دست قشر ضعیف بلکه بالاتر هم به جایی نمی‌رسد.

به گزارش “روراستی” شب یلدای دیگری در راه است و بازار میوه به‌ویژه هندوانه و انار باید داغ باشد، آجیل هم که از دیرباز نقل میان مجلس در مراسمات شب یلدا بوده و در سنت ما ایرانیان از جمله واجبات به‌شمار می‌رود.

اما گرانی‌هایی که این روزها دامن مردم به‌ویژه قشر ضعیف جامعه را گرفته کسادی بازار را رقم زده است چراکه اکثر مردم ما از کم‌درآمدهای جامعه هستند و درصد کمی متمولین دست‌شان به خرید میوه و آجیل می‌رسد.

پدر خانواده‌های متوسط و ضعیف اگر بتواند برای خانواده خود با چند سر عائله یک هندوانه متوسط برای شب یلدا تهیه کند و دل فرزندان خود را شاد کنند گویا کار بزرگی انجام داده است.

انار گران است و روی آوردن به انارهایی با قیمت متوسط و پایین‌تر و البته بی‌کیفیت‌تر نیز از سوی برخی خانواده‌ها انجام می‌شود.

اما در این روزهای پایانی مانده به شب یلدا افراد سودجویی هم بازار را در دست گرفته و با ورود میوه‌هایی نه‌چندان مرغوب بازارگرمی می‌کنند و چه بسا پس از خرید این میوه‌ها و بردن به منزل با پوچی حرف‌های این سودجویان که قیمت میوه درجه یک را برای میوه  نامرغوب گرفته‌اند، مواجه می‌شوند.

اما اکنون که بحث از گرانی میوه‌ها شده، صحبت‌های مسؤول صنف میوه و تره‌بار رفسنجان را می‌خوانیم.

قیمت انار از ۴۸۰۰ تومان تا ۱۲ هزار تومان

حسین امینی در گفت‌ وگو با خبرنگار ما افزود: میوه‌ و تره‌بار هندوانه ۸۰۰ تومان و در مغازه‌ها با نرخ هر کیلو یک‌هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی با بیان اینکه انار چند نمونه داریم از جمله انار ممتاز دانه سیاه و تحفه که در میدان ۱۰ هزار تومان و ۱۲ هزار تومان درب مغازه‌ها است، بیان کرد: همچنین انار درجه یک ۶ هزار تومان در میدان و ۷ هزار و ۵۰۰ تومان درب مغازه‌ها به فروش می‌رسد.

مسؤول صنف میوه و تره‌بار رفسنجان عنوان کرد: یک نمونه انار هم با نرخ هر کیلو ۴ هزار تومان در میدان و ۴ هزار و ۸۰۰ تومان درب مغازه‌ها عرضه می‌شود.

امینی در ادامه نرخ پرتقال را اینگونه عنوان کرد که هر کیلو پرتقال معمولی ۳ هزار تومان در میدان و ۳ هزار و ۶۰۰ تومان درب مغازه‌ها است و نیز یک نمونه پرتقال معمولی با قیمت هر کیلو ۲ هزار و ۵۰۰ تومان در میدان و ۳ هزار تومان در مغازه‌ها فروخته می‌شود و پرتقال واشنگتنی هم با نرخ ۴ هزار تومان در میدان و ۵ هزار تومان در مغازه‌ها به فروش می‌رسد.

مسؤول صنف میوه و تره‌بار رفسنجان با بیان اینکه قیمت موز ساعتی تعیین می‌شود و هرآن تغییر می‌کند افزود: سه هزار و ۵۰۰ تومان، دوهزارتومان و دوهزار و ۵۰۰ تومان نرخ‌هایی است که در مغازه‌ها به فروش می‌رسد.

حال باید دید کدام یک از این ارقام با جیب مردم ما سازگار و قابل تهیه است.

**نرخ‌ شیرینی از تیرماه ۹۵ ثابت است/تصمیم بر افزایش نرخ‌ها نداریم
اما بازار شیرینی هم چندان گرم نشده و در مورد نرخ‌های انواع شیرینی‌هایی که بیشتر مردم در شب یلدا به سمت آن می‌روند با مسؤول صنف قنادان رفسنجان گفت‌وگو کردیم.

احمد محیط مسؤول صنف قنادان رفسنجان هم در گفت وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه نرخ شیرینی از تیر ماه ۹۵ در رفسنجان ثابت است و افزایشی پیدا نکرده، اظهار داشت: قیمت شیرینی تر مانند رولت هر کیلو ۱۴ هزار تومان و خامه‌ای ۱۳ هزار تومان است.

وی ادامه داد:  قیمت هر کیلو کیک یزدی ۹ هزار تومان و هر کیلو شیرینی دانمارکی ۱۲ هزار تومان است و شیرینی نان‌برنجی با ۱۲ هزار تومان و شیرینی خانگی با نرخ ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

محیط خاطرنشان کرد: این قیمت‌ها با توجه به نرخ تیر ماه ۹۵ است و نسبت به افزایش قیمت‌ها با توجه به توان مالی مردم فعلا برنامه‌ای نداریم.

با توجه به این اعلام نرخ‌ها انصاف در بازار شیرینی بیشتر از میوه به چشم می‌خورد چراکه با توجه به گران‌شدن تخم‌مرغ و روغن و سایر اقلام مورد نیاز تهیه شیرینی‌جات، ثابت‌ماندن نرخ‌ها منصفانه است.

آجیل شب یلدا را هم تنها افراد متمول می‌توانند تهیه کنند و اکثر خانواده‌ها با تخمه‌های خربزه و هندوانه که از تابستان جمع‌آوری کردند و تخمه‌های آفتابگردان درجه چندم اما با صفا و گرمی این شب را می‌گذرانند.

شاهین حریری رئیس صنعت، معدن و تجارت شهرستان رفسنجان هم از کنترل و نظارت بر بازار به ویژه بازار شب یلدا خبر داد و بر برخورد با متخلفان تأکید کرد.

به امید روزی که عدالت برقرار شود و شب یلدای تمام خانواده‌ها یکسان و در وفور نعمت سپری شود.

انتهای پیام/

 

برچسب ها:
رفسنجان، روراستی، بازار، یلدا
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :