ضرورت حفظ اصالت میراث فرهنگی

  • شناسه خبر: 36293
ضرورت حفظ اصالت میراث فرهنگی

مسؤول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در رفسنجان گفت:باید در حفظ و اصالت میراث فرهنگی تلاش کرد و از بدعتهایی که موجب می شود میراث از شکل اصیل خود خارج شود، جلوگیری کرد.

مسؤول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در رفسنجان گفت:باید در حفظ و اصالت میراث فرهنگی تلاش کرد و از بدعتهایی که موجب می شود میراث از شکل اصیل خود خارج شود، جلوگیری کرد.
به گزارش”روراستی” حسن حسینی در سومین سالگرد ثبت ملی آیین جوش زنی در روستای هرمزدآباد از توابع بخش مرکزی این شهرستان اظهار داشت: امروز سومین بزرگداشت یکی از اتفاقات فرهنگی شهرستان که ثبت ملی آیین جوش زنی است را برگزار می کنیم.
وی ادامه داد: روستای هرمزدآباد این افتخار را دارد که این آیین با مناسک منوط به عاشورای حسینی و ایام عزاداری امام حسین(ع) گره بخورد و در میراث فرهنگی کشور به ثبت برسد.
مسؤول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در رفسنجان با بیان اینکه میراث فرهنگی ناملموس بخش غیر فیزیکی و غیرقابل رویت میراث فرهنگی است که به طور شفاهی و سینه به سینه به نسلهای بعدی منتقل می شود، افزود: امید است در نگهداری این میراث امانتداران خوبی باشید و آن را به آیندگان بسپارید.
حسینی خاطرنشان کرد: در حفاظت از این میراث به مجموعه سازمان میراث فرهنگی کشور نهایت کمک شود به ویژه بزرگان و فعالان فرهنگی در حفظ اصالت این سنت و آیین کمک کنند و نگذارند بدعتی موجب شود این آیین از شکل اصیل خود خارج شود.
حسینی با اشاره به آماده شدن پرونده مشترک رفسنجان پیرامون علم بندان و شده گردانی در سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: به زودی ثبت این این آیین انجام می شود.
وی تصریح کرد:باتوجه به اینکه آیین جوش زنی هرمزدآباد در مسجد قدیمی متعلق به دوران قاجاریه انجام می شده با تلاشی که صورت گرفته و حمایت های دهیار و شورای روستا پرونده ثبت منطقه ای و استانی تشکیل و به زودی شماره ثبت ملی آن نیز اعلام می شود.
حسینی ابراز داشت: ویژگی این مسجد این است که یک میراث ملموس وابسته به میراث ناملموس آیین جوش زنی است و تا اربعین مراسم رونمایی از لوح ثبت ملی این مسجد نیز برگزار خواهد شد.

برچسب ها:
رفسنجان،روراستی،جوش زنی،میراث،ناملموس
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :