مشروح تور رسانه ای یک روزه در رفسنجان+ تصاویر

  • شناسه خبر: 35259
مشروح تور رسانه ای یک روزه در رفسنجان+ تصاویر

تور رسانه‌ای جهاد کشاورزی به مناسبت هفته دولت در رفسنجان برگزار شد. به گزارش” روراستی”  به همت جهاد کشاورزی این شهرستان تور رسانه‌ای یک روزه برگزار شد. مزرعه گیاهان دارویی مژده سرچشمه‌پور در روستای علم‌آباد نخستین محل بازدید بود. حسین رضایی مدیر جهاد کشاورزی این شهرستان در توضیح ظرفیت‌های تولیدی در این زمینه اظهار داشت: […]

تور رسانه‌ای جهاد کشاورزی به مناسبت هفته دولت در رفسنجان برگزار شد.

به گزارش” روراستی”  به همت جهاد کشاورزی این شهرستان تور رسانه‌ای یک روزه برگزار شد.

مزرعه گیاهان دارویی مژده سرچشمه‌پور در روستای علم‌آباد نخستین محل بازدید بود.

حسین رضایی مدیر جهاد کشاورزی این شهرستان در توضیح ظرفیت‌های تولیدی در این زمینه اظهار داشت: در بحث گیاهان دارویی که جدیدا ورود کردیم، حدود ۲۰ هکتار زعفران، ۱۵ هکتار گل محمدی، یک هکتار ختمی، ۱٫۵ هکتار نعناع، سه هکتار ترخون و دو هکتار گل گاوزبان در شهرستان سطح زیر کشت داریم.

وی ادامه داد: با توجه به حاد بودن وضعیت آب، گیاهان دارویی توجیه اقتصادی پیدا کرده و ثروت‌آفرینی بیشتری دارند.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان با بیان اینکه تغییر الگوی کشت در برنامه اصلی کار قرار گرفته است، افزود: تسهیلات بلندمدت هم برای این منظور در نظر گرفته شده و در مباحث گلخانه‌ای هم تا حدی روی آوردیم.

۲ مجتمع گلخانه‌ای در رفسنجان احداث می‌شود

وی خاطرنشان کرد: در کشت‌های گلخانه‌های مصرف آب خیلی کم است و پیگیر احداث دو مجتمع گلخانه‌ای هستیم که گلخانه‌ها یکجا ساماندهی شوند و در مناطقی که ای‌سی آب زیر ۲۰۰۰ باشد، مناسب است.

رضایی با بیان اینکه در شهرستان رفسنجان شوری آب بالای ۵ هزار و در نوق بالای ۸ هزار است، ادامه داد: دو منطقه با کیفیت آب خوب مشخص شده تا نسبت به ایجاد مجتمع گلخانه‌ای اقدام کنیم.

تولید سالانه یک تن قارچ در رفسنجان

بازدید از دو کارگاه تولید قارچ با ظرفیت هر کدام ۲۰۰ تن در سال در ادامه انجام شد.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان در توضیح این مجموعه‌ها عنوان کرد: در این دو کارگاه قارچ تکمه‌ای و حدود یک هزار تن در شهرستان قارچ تولید می‌شود که با توجه به تقاضای بالا جای تولید بیشتر هم دارد.

۳۰ درصد مرغ استان در رفسنجان تولید می‌شود

واحد مرغ تخم‌گذار البرز در عیش‌آباد دیگر محل بازدید تور رسانه‌ای امروز بود.

رضایی با بیان اینکه کل مجموعه شهرستان که شامل هشت واحد مرغداری تخم‌گذار است و ۱۰ تن تخم‌مرغ روزانه تولید و به خارج از شهرستان صادر می‌شود، عنوان کرد: ۱۰۹ واحد مرغ گوشتی داریم که ۳۰ درصد گوشت مرغ استان در رفسنجان تولید می‌شود.

محمد شهرآبادی مسؤول این مرغداری از اشتغالزایی ۱۰ نفری در این مجموعه مرغ تخم‌گذار خبر داد و در مجموع مرغداری‌های تخم‌گذار شهرستان را با بیش از ۱۰۰ نفر اشتغالزایی مستقیم عنوان کرد.

وی ادامه داد: در این مرغداری اتوماتیک، روزانه ۴٫۵ تن تخم‌مرغ تولید می‌شود که ۵۰ درصد به بندرعباس و شهرهای استان کرمان و مابقی مصرف شهرستان است و در این مجموعه ۱۲۰ هزار قطعه ای ۱۰ نفر مشغول به کار هستند.

در ادامه بازدیدها از استخر ۱۲ هزار قطعه‌ای هشت وجهی در روستای لطف‌آباد حومه بازدید شد که مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان در توضیحاتش به ظرفیت پرورش ماهی شهرستان اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از برنامه‌های ما برای توسعه، پرروش شیلات است که در این رابطه سیستم قطره‌ای هر سال افزایش پیدا می‌کند به طوری ‌که سال گذشته ۴۰ تن ماهی سردابی و ۳۵ تن گرمابی تولید شد.

وی با بیان اینکه بیشتر تولیدات ماهی قزل‌آلا است، افزود: امسال ۳۰ تن ماهی گرمابی و ۷۰ تن ماهی سردابی پیش‌بینی می‌کنیم تولید شود.

رضایی با اشاره به اینکه در شهرستان رفسنجان ۲۴ واحد تولید ماهی داریم، تصریح کرد: بیشتر این ماهی‌ها کپور است که در تابستان در استخرها پرورش داده می‌شود و از مهر به بعد به سمت تولید قزل‌آلای رنگین ‌کمان می‌رویم.

در ادامه بازدیدها از مرکز پرورش اسب مهدی شریفی با ۱۸ سر اسب بازدید شد.

مدیرجهاد کشاورزی رفسنجان با اشاره اینکه ۲۶۵ هزار دام سبک و سنگین در شهرستان داریم و بعد از کرمان بیشترین دام سنگین با ۷ هزار و ۵۰۰ راس گاو است، عنوان کرد: روزانه بالای ۵۰ تن تولید شیر داریم، همچنین ۸۵۰ نفر شتر در شهرستان موجود است و ۳ هزار  و ۵۰۰ سر اسب در شهرستان پرورش می‌یابد.

وی اضافه کرد: حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز در سال تولید می‌شود و با گوشت مرغ حدود ۶ هزار تن تولید گوشت در شهرستان رفسنجان داریم.

وجود بیش از ۳۵۰۰ سر اسب در رفسنجان / ضرورت ساماندهی و رفتن به سمت صادرات اسب

مسعود اسماعیلی مسؤول امور دام جهاد کشاورزی رفسنجان در حاشیه بازدید از مرکز پرورش اسب اظهار کرد: حدود ۳ هزار و ۵۰۰ سر اسب در شهرستان رفسنجان وجود دارد که ۷۰ درصد بومی هستند و مابقی از نژاد کرد، عرب و ترکمن هستند.

وی ادامه داد: بالا بودن جمعیت اسب و ساماندهی اسب و رساندن به جایگاه خود مهمترین بحث است و هرچه تولیدکننده تولید می‌کند به سمتی می‌رود که به نظر می‌رسد به بن‌بست خواهد خورد، بنابراین ساماندهی و صادرات اسب موجب می‌شود بهره‌برداران با کارشناسی عمل‌کردن با مشکل مواجه نشوند.

 اسماعیلی عنوان کرد: هر سر اسب ماهانه ۴۰۰ هزار تومان هزینه دارد و مبالغ هنگفتی برای حفظ و نگهداری هر اسب هزنیه می‌شود که امیدواریم با حمایت‌های دولت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی مشکلات در این زمینه برطرف شود.

بزرگترین ذخیره ژنتیک پسته دنیا در رفسنجان است

حسین رضایی مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان در حاشیه بازدید از باغات پسته جوادیه فلاح اظهار داشت: یک پنجم باغات پسته کشور در رفسنجان است و ۲۲ تا ۳۴ درصد تولید پسته کشور در رفسنجان صورت می‌گیرد.

وی بیان داشت: امسال پیش‌بینی می‌شود در رفسنجان حدود ۶۵ هزار تن برداشت شود که متوسط تولید استان کرمان در هکتار ۸۰۰ کیلوگرم در هکتار، رفسنجان یک تن و متوسط کشور حدود ۶۰۰ کیلو در هکتار است.

رضایی با بیان اینکه تنوع رقمی در شهرستان بالاست، عنوان کرد: حدود ۵۵ رقم اسم‌دار در شهرستان داریم که می‌توان گفت بزرگترین ذخیره ژنتیکی دنیا در رفسنجان است.

وی با اشاره به اینکه در برخی مکان‌ها راندمان تولید از کالیفرنیای آمریکا هم بیشتر است، تصریح کرد: در اینگونه باغات بهترین شرایط فنی را در احداث این باغات رعایت کردند و پایه خوب و فاصله خوبی برای درختان انجام شده و تغذیه خوبی برای درختان صورت گرفته همچنین سالانه دو بار آزمایش برگ صورت می‌گیرد.

رضایی گفت: سال گذشته تولیدکننده نمونه کشور نزدیک به ۱۲ تن و ۳۰۰ کیلوگرم در هکتار از جوادیه فلاح انتخاب شد و در سال‌هایی که تولید پایین باشد تولیدکننده نمونه باز هم از رفسنجان است.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان خاطرنشان کرد: این شهرستان با ۸۰ هزار هکتار سطح زیر کشت و چهار رقم تجاری بیشترین سطح و تنوع کشور را دارد.

وی با اشاره به قیمت پسته ابراز داشت: قیمت‌گذاری ساز و کاری دارد که براساس قیمت جهانی انجام می‌شود و قیمت پایین مصرف را بالا می‌برد به طوری که سال گذشته با پایین‌آمدن قیمت تقاضای بیشتری داشتیم و نخستین سالی است که موجودی انبارها صفر شده است.

فعالیت یک میلیون کارگر در رفسنجان برای برداشت پسته

رضایی در ادامه ۲۴۰ هزار تن تولید پسته را طی سال جاری در کشور عنوان کرد و یادآور شد: از ۲۰ شهریور برداشت پسته آغاز که ۸۰۰ هزار کارگر در چهل روز استفاده می‌شود که هیچ صنعتی نمی‌تواند این اشتغالزایی را داشته باشد و در مجموعه حدود یک میلیون نفر کارگر اشتغالزایی داریم.

وی همچنین از آبیاری ۱۰ هزار هکتار سطح زیر کشت به شیوه نوین یاد کرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه اراضی ملی مشکل سندارشدن‌شان برطرف می‌شود، این میزان افزایش می‌یابد.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان خرده‌مالکی را یکی از مشکلات آبیاری تحت‌فشار دانست و بیان کرد: امسال قرار شد به صورت تجمیع مالکان باغات خود را به سیستم آبیاری قطره‌ای مجهز کنند.

رضایی به سد راویز که بزرگترین پروژه آبی خاکی شهرستان با ۵ میلیارد تومان هزنیه و یک میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب گنجایش ذخیره آب دارد، اشاره کرد که در زمینه صرفه‌جویی در مصرف آب مؤثر است.

وی عنوان کرد: مصرف آب خیلی بالاست به طوری ‌که در آبیاری پرفشار هفت مترمکعب برای یک کیلو پسته برداشت می‌کنیم در حالی که برای آبیاری قطره‌ای هر پنج متر مکعب آب برای یک کیلوگرم برداشت داریم.

در پایان این بازدید یک روزه دریاچه پرورش آرتمیا مورد بازدید قرار گرفت.

 

 

برچسب ها:
رفسنجان، روراستی، مشروح، تور
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :