کاهش پرونده‌های قضایی با ایجاد نهاد داوری/رسیدگی به ۶۴۰ هزار فقره پرونده قضایی در کرمان

  • شناسه خبر: 32498
کاهش پرونده‌های قضایی با ایجاد نهاد داوری/رسیدگی به ۶۴۰ هزار فقره پرونده قضایی در کرمان

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: اگر بخواهیم قضازدایی را در برنامه‌ها داشته باشیم و حجم پرونده‌ها کاهش یابد، باید نهاد داوری را تشکیل دهیم و به‌کار گیریم.

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: اگر بخواهیم قضازدایی را در برنامه‌ها داشته باشیم و حجم پرونده‌ها کاهش یابد، باید نهاد داوری را تشکیل دهیم و به‌کار گیریم.

به گزارش”روراستی” یدالله موحد صبح امروز در نشست مطبوعاتی رئیس کل دادگستری و رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان با موضوع آگاهی‌بخشی در مورد نهاد داوری اظهار داشت: سیستم قضایی با حجم بالایی از پرونده‌ها و دعاوی روبه‌رو است و در سال‌های گذشته روند افزایشی قابل توجهی را داشته است.

وی بیان داشت: سال گذشته به حدود ۶۴۰ هزار فقره پرونده در دستگاه قضایی استان کرمان رسیدگی شده که این رقم با توجه به جمعیت ۳ میلیون نفری استان کرمان، رقم بالایی است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان ادامه داد: امیدواریم در سال‌های آینده با برنامه‌ریزی و تلاش شاهد روند نزولی پرونده‌ها و دعاوی باشیم.

موحد ابراز داشت: نرخ رشد ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی استان کرمان کاهش پیدا کرده است و امیدواریم در سال جاری روند رشد ورودی پرونده‌ها متوقف شود و کاهش هم داشته باشیم.

وی اضافه کرد: استفاده از ظرفیت نهاد داوری برای قضازدایی و تمرکززدایی از سیستم قضایی است که بهره‌گیری از ظرفیت‌های داوری یکی از روش‌های موفق به شمار می‌رود.

این مقام قضایی تصریح کرد: نهاد داوری دارای مزیت‌های فراوانی است که از آن جمله می‌توان به تعیین قاضی و داور توسط طرفین دعوا انتخاب می‌شود.

موحد اظهار داشت: هزینه‌ها در داوری بسیار کاهش پیدا می‌کند زیرا افراد با هزینه شخصی خود داور را انتخاب می‌کنند و هزینه‌ای از بیت‌المال صرف نمی‌شود.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم قضازدایی را در برنامه‌ها داشته باشیم و حجم پرونده‌ها کاهش یابد باید نهاد داوری را تشکیل دهیم و به کار گیریم.

رئیس کل دادگستری استان کرمان ابراز داشت: داوری سازمانی موجب می‌شود، مراجعه به دستگاه قضایی کاهش یابد و اموری چون عزل و نصب داور به سازمان واگذار می‌شود و امیدواریم نهاد داوری در اتاق بازرگانی هرچه سریعتر شکل بگیرد و فعال شود.

موحد از نامگذاری سال جاری توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی با عنوان سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال سخن به میان آورد و اظهار داشت: دستگاه قضایی وظایفی را در راستای منویات رهبری بر عهده دارد که نظارت بر حسن اجرای قوانین برای رفع موانع تولید و اشتغال مهم‌ترین وظیفه دستگاه قضایی است.

وی همچنین رسیدگی به دعاوی و مشکلات بخش خصوصی و کمک به رونق کسب و کار در کمترین زمان ممکن را از دیگر وظایف دستگاه قضایی در راستای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی برشمرد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: مفاسد اقتصادی مهم‌ترین آسیب در بخش اقتصادی است و قوه قضائیه وظیفه دارد در حد توان و با قاطعیت با این مفاسد برخورد کند.

برچسب ها:
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :