آغاز غربالگری بیماری‌های قلبی و عروقی در رفسنجان

  • شناسه خبر: 32447
آغاز غربالگری بیماری‌های قلبی و عروقی در رفسنجان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان گفت: ۴۰ درصد افراد بالای ۳۰ سال در شهرستان‌های رفسنجان و انار در زمینه بیماری‌های قلبی و عروقی غربالگری می‌شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان گفت: ۴۰ درصد افراد بالای ۳۰ سال در شهرستان‌های رفسنجان و انار در زمینه بیماری‌های قلبی و عروقی غربالگری می‌شوند.

به گزارش”روراستی” احمد جمالی‌زاده پیش از ظهر امروز در نشست خبری با موضوع هفته سلامت اظهار داشت: وضعیت جمعیت کشور ما از نظر مشکلات روانی خوب نیست و ۲۴ درصد افراد بالای ۱۶ سال در کشور به نوعی از یک اختلال روانی رنج می‌برند.

وی ادامه داد: این مشکلات خفیف روانی و وسواس خفیف اگر به موقع شناسایی و درمان نشود، می‌تواند مشکلات شدیدتری به وجود آورند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان تصریح کرد: شاخص نشاط و امید در جامعه ایران در بین کشورهای دنیا ۱۱۵ است که خوب نیست و این شاخص از عوامل مختلفی که عمده عوامل اجتماعی و رفاه اجتماعی است، ناشی می‌شود.

جمالی‌زاده افزود: وضعیت بهداشت و درمان یک کشور از عوامل رفاه اجتماعی است و برای همین امر یکی از سیاست‌های دولت در حوزه بهداشت و درمان، طرح تحول نظام سلامت بود که موفقیت بزرگی حاصل کرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر در حوزه بهداشت و درمان دسترسی آحاد مردم به خدمات بیشتر و آسان‌تر باشد و همچنین دسترسی مردم به خدمات درمان آسان‌تر و ارزان‌تر شود در جهت نشاط اجتماعی و امید در جامعه نقش اساسی ایفا کرده‌ایم.

جمالی‌زاده اضافه کرد: در طرح تحول نظام سلامت ۱۵ برنامه ملی وجود دارد که در قالب ۱۰ پروژه پشتیبان اجرایی می‌شود، ارتقای خدمات بهداشتی در شهر یکی از این برنامه‌هاست که در شهرستان‌های رفسنجان و انار این طرح به خوبی اجرایی شده است.

صدور ۲۹۶ هزار پرونده الکترونیک سلامت در رفسنجان و انار

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان با اشاره به اینکه ۶۶ نیرو در مراکز شهری در قالب این طرح جذب کرده‌ایم، گفت: تمام‌ خدمات برای تمام‌ گروه‌های سنی تعریف شده است.

جمالی‌زاده عنوان کرد: ۲۹۶ هزار نفر از ساکنان شهرستان‌های رفسنجان و انار دارای پرونده الکترونیک سلامت شده‌اند که در هر جای کشور مراجعه کنند اطلاعات آنها در دسترس و در سامانه ثبت است.

وی با اشاره به اینکه ارتقای خدمات روستایی بخش دیگری از طرح تحول نظام سلامت است، اظهار داشت: سرانه‌ای که برای روستاهای کشور در نظر گرفته شده بود در این طرح چهار برابر شد و خرید مکمل‌های دارویی با اعتباری بالغ بر صدها میلیون ‌تومان و ارائه رایگان به مردم از جمله خدمات این طرح است.

جمالی‌زاده با یادآوری خدمات دندانپزشکی در مراکز بهداشتی‌ درمانی تصریح کرد: طرح خدمات دندانپزشکی در مهدکودک‌ها و دبستان‌ها اجرا می‌شود و هر کودک در سال دوبار فلورایدتراپی می‌شود که تا پنج‌ سال ادامه دارد.

وی از آغاز طرح غربالگری بیماری‌های غیرواگیر از اول هفته سلامت در رفسنجان یاد کرد و توضیح داد: تمام افراد بالای ۳۰ سال در مورد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی بررسی و کارت‌های چهار رنگ شامل نارنجی، زرد، قرمز و سبز به آنها داده می شود.

جمالی‌زاده اضافه کرد: در سال جارس ۴۰ درصد از مردم رفسنجان و انار در این طرح شرکت خواهند کرد.

بیماری‌های قلبی و عروقی عامل ۴۰ درصد مرگ و میرها

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان عنوان کرد: ۴۰ درصد مرگ و میرها به بیماری‌های غیرواگیر قلبی ‌و عروقی مربوط می‌شود.

وی همچنین از ایجاد سامانه یکپارچه بهداشت محیط در کشور یاد کرد و گفت: تمام‌ بازرسی‌ها از مراکز تهیه و توزیع موادغذایی در این سامانه به ثبت می‌رسد.

جمالی‌زاده خاطرنشان کرد: اواخر سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای بین وزارتخانه، استانداری و ریاست دانشگاه علوم‌پزشکی مبنی بر تکمیل پروژه‌های بهداشتی به امضا رسید که در قالب آن ۶ هزار متر مربع پروژه با اعتبار ۹ میلیاردتومان در رفسنجان انجام شود.

وی اضافه کرد: این تفاهم‌نامه با کمک وزارتخانه و کمک خیران تأمین اعتبار خواهد شد.

جمالی‌زاده اذعان داشت: وضعیت شهرستان رفسنجان در بسیاری از شاخص‌های سلامت به قدری خوب است که در بین چهار تا پنج دانشگاه اول کشور قرار دارد.

وی متذکر شد: بیکاری، فقر و بزهکاری در نشاط اجتماعی اثرگذار است.

برچسب ها:
رفسنجان، روراستی، غربالگری، آغاز
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • رضا نعمتی

    سلام دست پزشکان متعهد ودلسوز رفسنجان درد نکنه ای کاش با اینهمه تجهیزات پزشکی مجهز اعم از عمل قلب وآنژیو گرافی وآی سیو قلب خیلی زحمت کشسدند وخود اینجانب در سال ۹۰عمل قلب انجام دادم .وجای تشکر دارد از دکتر اسماعیلی ندیمی. ودکتر مژده خاتمی که در سال ذکر شده خانم خاتمی در شهر خودش داشت خدمت میکرد این پزشک متعهد ودلسوز منو از مرگ نجات داد وپرسنل زحمت کش سی سی یوقدر دانی میکنم ولی ای کاش دکتر اسماعیلی برنامه ای برای نصب باطری ودستگاه آنالیز پیس یا همان باطری رادر رفسنجان راه میانداختند .من دست این پزشکان نامبزده ودیگر متخصصین قلب را میبوسم ..خدا قوت ای پرستاران شب بیدار سی سی یو دستتان درد نکند جای تشکر دارد که من الان دارم زندگی میکنم واز جناب آقای دکتر دیلمی که متقبل زحمت میشوند که از کرمان میایند در رفسنجان عمل باز انجام میدهند.خداوند حافظ همگیشان باشند